عمرالبشير:امريکا جنايت مي کند،اما عليه سودان حکم صادر مي شود

تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۸:۳۰ | عنوان: سودان



رئيس جمهور سودان ضمن رد حکم دادگاه بين المللي کيفري عليه خود گفت،آمريکا در کشورهاي ديگر جنايت مي کند،اما دادگاه عليه دولت سودان اقدام مي کند.
به گزارش تلويزيون بي بي سي،عمر البشير رئيس جمهور سودان که اولين رئيس دولتي است که در ديوان بين المللي کيفري به ارتکاب جنايت جنگي محکوم و حکم بازداشت او صادر شد،در اولين مصاحبه خود با رسانه هاي غربي در برنامه هارد تاک بي بي سي دردفاع از خود گفت،اين حکم او را متعجب نکرده است،زيرا به اعتقاد او اين حکم يکي از دهها اقدامي است که عليه سودان صورت گرفته است.غرب سودان را تحريم کرده و عليه آن تبليغات رسانه اي يا حتي حملات مستقيم و غيرمستقيم نظامي به راه انداخته است.
عمرالشير حکم دادگاه کيفري را کاملا بي پايه و اساس خواند و افزود همين دادگاه به بهانه اينکه آمريکا عضوش نيست،مقامات اين کشور را از هر گونه پيگردي معاف مي کند.وي حکم دادگاه عليه خود را يک حکم سياسي خواند که اصلا جنبه قضايي ندارد،زيرا چنين حکمي از کانال شوراي امنيت صادر شده است.
البشير همه اتهامات وارده شده به خود را از سوي دادگاه کيفري دروغ محض خواند و افزود،واقعيت هاي موجود چيز ديگري را ثابت مي کند.ارتش سودان به سبب ملي بودن متشکل از اعضاي قبايل مختلف است.در دارفور نيز عضويت افراد در ارتش آزاد است. قبايل عرب و بدوي دارفوردر عمليات نظامي شرکت نمي کنند و تعدادشان در نيروهاي مسلح و پليس زياد نيست.اکثر نيروهاي نظامي ما از همان قبايلي هستند که از آنها اتهامات شکنجه عليه دولت سرچشمه گرفته است.آيا اين قابل قبول است که نيروهاي مسلح عليه قبايل خود اقدام کرده باشند.
عمر البشير در ادامه قائله اي را که دادگاه کيفري به راه انداخته است يک بازي کاملا سياسي خواند و گفت سودان عليه سازمان هايي که براي رضايت خاطر دادگاه کيفري دروغ بافي کردند،اقدام کرده است.
البشير در ادامه گفت، مسئوليت آنچه را که براي شهروندانش اتفاق افتاده است،مي پذيرد اما آنچه که واقعا در دارفور روي داد،شورش بود و دولت نيز وظيفه دارد با شورشيان بجنگد.وي گفت،دولت هرگز با شهروندان خود نجنگيده و آنها را نکشته است.
عمر البشير در بخش ديگري از مصاحبه اش حوادث دارفور را با جنگ عراق مقايسه کرد و گفت،همه مي دانند که نيروهاي خارجي تاکنون يک ميليون نفر را در عراق کشته اند.اما عليه دولت سودان توطئه شده است.چرا نيروهاي خارجي در افغانستان مي جنگند؟دهها بار غيرنظاميان در اين کشور هدف قرار گرفته اند،اما عليه دولت ما اقدام مي کنند.
البشير افزود،سودان دادگاه کيفري را به رسميت نمي شناسد،عضو آن نيست در نتيجه نبايد به آن پاسخگو باشد.دادگاه مذکور نيز صلاحيت احضار هيچ شهروند سوداني را ندارد.
88/02/24


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=1610