افشاگری تازه روزنامه دیلی تلگراف ریشه دزدان دریایی سومالی به لندن رسید

تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۶:۳۰ | عنوان: سومالي



افشاگری در حالی است که گمانه‌زنی‌ها در خصوص اینکه اقدامات دزدان دریایی سومالی با هماهنگی و سازماندهی برخی کشورهای غربی و با هدف بین‌المللی کردن آبهای این منطقه صورت می‌گیرد

روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف، دیروز گزارش جنجالی و دقیقی در خصوص دزدان دریایی سومالی منتشر کرد که می‌تواند پاسخگوی دست کم چند سؤال کلیدی درباره ماهیت آنها و در عین حال تأیید‌کننده برخی از گمانه‌زنی‌ها درباره آنها باشد.

از زمان پیدایش این دزدان دریایی در آب‌های اقیانوس آرام و خلیج عدن که دردسرهای زیادی را برای کشتی‌های باری، تجاری و حتی مسافربری ایجاد کرده، همواره سؤالاتی در مورد آنان مطرح بوده و این که آن‌ها چه کسانی هستند، با چه پشتوانه مالی و اطلاعاتی کار می‌کنند و چه کسی از فعالیت آنها نفع می‌برد.

آنچه دیروز به استناد گزارشی که در مطبوعات اسپانیایی منتشر شده و روزنامه دیلی‌تلگراف بخش‌هایی از آن را نقل کرده دزدان دریایی سومالی کلیه اطلاعات لازم برای حمله به کشتی‌ها را از یک گروه مشوران زبده در لندن دریافت می‌کنند. بر اساس این گزارش یک سند ارائه شده از سوی یک سازمان اطلاعات نظامی اروپا، دزدان دریایی سومالی کشتی‌هایی را مورد حمله قرار می‌دهند که توسط گروهی از مشاوران زبده در لندن شناسایی می‌شوند.

این افشاگری در حالی است که گمانه‌زنی‌ها در خصوص اینکه اقدامات دزدان دریایی سومالی با هماهنگی و سازماندهی برخی کشورهای غربی و با هدف بین‌المللی کردن آبهای این منطقه صورت می‌گیرد در این سند آمده است "‌اطلاعاتی که کشتی‌های تجاری عبوری به طور داوطلبانه در اختیار مؤسسات مختلف قرار می‌دادند؛ هم‌اکنون در دستان دزدان دریایی قرار گرفته است. "

این گزارش همچنین به یک سؤال دیگر که چرا با وجودی که انگلیس یکی از بزرگترین ناوگان تجاری جهان را در اختیار دارد، کشتی‌های انگلیسی سال گذشته از شدید‌ترین حملات دزدان نیز جان سالم بدر برده‌اند نیز جواب می‌دهد.

اواخر هفته گذشته دزدان دریایی یک کشتی باری انگلیسی با عنوان مالاسپینا کاستل را آزاد کردند. دزدان دریایی این کشتی سی و دو هزار تنی را به همراه سرنشینان آن که بیشتر بلغاری بودند در ششم آوریل در خلیج عدن ربودند.
خبر آنلاين
88/02/23


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=1591