مقامات ليبي ،گذرنامه يک تاجر سوييسي را به وي پس دادند

تاریخ ۰۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۲۳:۲۳ | عنوان: ليبي


سازمان عفو بين‌الملل روز شنبه اعلام کرد گذرنامه يکي از دو تاجر سوييسي که از نوزده ماه پيش در ليبي زنداني هستند به او پس داده شده اما هنوز اجازه خروج به او داده نشده است.

روابط ميان سوييس و ليبي از ماه ژوئيه سال دو هزار و هشت ميلادي به علت بازداشت پسر معمر قذافي و همسر او در ژنو به تيرگي گرائيد.
"هانيبال" يکي از پسران معمر قذافي و همسرش در کاخي در ژنو بر اساس شکايت يک خدمتکار مبني بر اينکه اين زوج با او بدرفتاري کرده اند ، بازداشت شدند.
اين زوج پس از دو روز بازداشت و پرداخت وثيقه نيم ميليون فرانکي آزاد شدند. اما ليبي در پي اين اقدام سوييس ، تحويل نفت به اين کشور را متوقف کرد و با خارج کردن سرمايه هاي خود از بانک هاي سوييسي ، به برنامه هاي همکاري اقتصادي مالي ميان دو کشور پايان داد.
اين مشکل سپس به مشکل بين ليبي و کشورهاي شنگن تبديل شد. علت اين امر
نيز ان بود که سوييس از کشورهاي عضو شنگن خواست به اتباع ليبي ديگر رواديد ندهند.ليبي نيز به تلافي اعلام کرد به شهروندان کشورهاي عضو شنگن براي ورود به خاک خود رواديد نخواهد داد.
در همين راستا، بنا به درخواست سوييس، کشورهاي عضو شنگن سال گذشته، تقاضاي رويدا دويست و هفتاد شهروند ليبيايي را رد کردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه ازطرابلس،مانون شيک سخنگوي سازمان عفو بين‌المللي اعلام کرد رشيد حمداني که از ماه ژوييه سال دو هزار و هشت تاکنون به همراه ماکس جولدي بازداشت شده است، گذرنامه سوييسي و تونسي خود را دريافت کرده است.سخنگوي سازمان عفو بين‌المللي خاطر نشان کرد اين مسئله هفته گذشته رخ داد اما هنوز اجازه خروج به اين فرد داده نشده است، در نتيجه وي فعلا نمي تواند خاک ليبي را ترک کند.
دادگاه ليبي هفته گذشته پيگيري قضايي حمداني را به اتهام فعاليت هاي تجاري غير قانوني در اين کشور رهاکرد.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=15493