قطر و اريتره بر تقويت همکاري دو جانبه تاکيد کردند

تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۲۱:۵۵ | عنوان: اريتره


شيخ حمد بن خليفه ال ثاني امير قطر و ايساياس افورقي رئيس جمهور اريتره روز سه شنبه
در دوحه درباره راههاي توسعه و تحکيم روابط دو جانبه گفتگو کردند .
خبرگزاري رسمي قطر ( قنا) گزارش داد شيخ حمد بن خليفه و ايساياس افورقي تقويت روابط دو جانبه و مسائل مهم منطقه اي و بين المللي مورد علاقه دو کشور را بررسي کردند .
افورقي پس از ديدار با امير قطر بر اهميت توسعه همکاري بين کشورهاي حوزه خليج فارس و کشورهاي حوزه درياي سرح و شاخ افريقا تاکيد کرد .
وي خاطر نشان کرد از لحاظ جغرافيايي کشورهاي حوزه خليج فارس و درياي سرخ و شاخ افريقا مي توانند مکمل يکديگر باشند و طرفين براساس توانايي و ظرفيتهاي خود براي
اجراي طرحهاي راه سازي ، ابياري ، برق ، بهداشتي و اموزش با هم همکاري کنند .
وي مشارکت کشورهاي حوزه خليج فارس در اجراي نيروگاه برق در کشور اريتره و همکاري در اجراي ديگر طرحها از طريق صندوقهاي سرمايه گذازي توسعه شوراي همکاري
خليج فارس را مهم توصيف کرد .
افورقي خاطر نشان کرد کشورهاي شوراي همکاري خليج فارس ظرف بيست سال گذشته مشارکت بسيار خوبي در اجراي طرحهاي سرمايه گذاري در اريتره داشته اند و سرمايه گذاري در بخشهاي مختلف در اريتره فرصت بسيار خوبي براي سرمايه گذاران کشورهاي شوراي همکاري خليج فارس است .
به گزارش خبرگزاري شينهوا از دوحه؛ رئيس جمهور اريتره در ادامه از نقش ميانجي گري قطر ميان دولت سودان و گروههاي شورشي ايالت دارفور با هدف حل مناقشه بحران دارفور و برقراري صلح و ثبات در اين منطقه قدرداني کرد .
افورقي ياداور شد قطر هيچ برنامه و هدف خاصي را در سودان دنبال نمي کند و اين امر يکي از مزيتهايي است تا قطر بتواند شرايط مطلوبي براي ادامه گفتگوها بين طرفهاي درگير در سودان فراهم و به انان کمک کند تا مشکلات داخلي خود را خودشان حل کنند .
رئيس جمهور ارتيره در ادامه تاکيد کرد اسمره با قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل درباره اعمال تحريمهاي جديد بر ضد اين کشور مخالف است و ان را رد مي کند.
وي افزود تصويب اين قطعنامه مسئله تازه اي نيست زيرا از ده سال پيش تحريمهاي عليه ارتيره اعمال شده است زيرا امريکا همواره با مداخله خود تلاش مي کند با تشديد تحريمها بر ضد اسمره ، اين کشور را تضعيف کند و اين يکي از راهبردهايي است که دولت امريکا همواره دنبال کرده است .
شوراي امنيت سازمان به تازگي قطعنامه جديدي برضد اريتره به اتهام حمايت اين کشور از گروههاي مخالف در سومالي تصويب کرد . افورکي قطعنامه شوراي امنيت را محکوم و تاکيد کرد اسمره از گروه الشباب در سومالي پشتبياني نمي کند .



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=15359