رييس‌جمهور سومالي: از دولت قانوني‌ام دفاع مي‌كنم بهانه‌ها براي جنگ عليه دولت قابل توجيه نيست

تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۰ | عنوان: سومالي



رييس‌جمهور سومالي در واكنش به درگيري‌هاي اخير معارضان و نيروهاي دولتي در اين كشور اظهار داشت: دولت من قانوني است و از آن دفاع خواهم كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شريف شيخ احمد، رييس جمهور سومالي تاكيد كرد: جنگي كه گروه‌هاي مخالف عليه مواضع دولتي در موگاديشو طي روزهاي اخير راه انداخته‌اند، هرگز مانع از تلاش‌هاي رو به جلوي دولت جهت تحقق صلح و پيشبرد روند مسالمت‌آميز در كشور نخواهد شد .

وي در يك كنفرانس خبري در كاخ رياست جمهوري سومالي با گذشت چهار روز از درگيري‌ها بين نيروهاي دولتي و اعضاي گروه الشباب و حزب اسلامي سومالي گفت: دولت با تمام وجود از خود دفاع مي‌كند و از تمامي ابزارهاي لازم براي ممانعت از وقوع جنگ داخلي جديد در سومالي استفاده مي‌نمايد.

رييس جمهور سومالي تاكيد كرد: دولت خواهان ممانعت از وقوع جنگ داخلي است، اما متاسفانه برخي از طرف‌ها در سومالي چيزي جز جنگ را دنبال نمي‌كنند و موضع دولت در قبال اين گروه‌ها دو موضع همسو است. اول اين كه از مشروعيت خويش دفاع مي‌كند و دوم اين كه از تمامي ابزارهاي لازم براي جلوگيري از وقوع جنگ داخلي در سومالي استفاده مي‌نمايد.

به نوشته‌ي روزنامه‌ي عرب زبان الشرق الاوسط، شيخ شريف تاكيد كرد كه دولتش اولين دولت در سومالي است كه اجراي قوانين دين اسلام را اعلام نموده است، لذا جنگ عليه اين دولت به بهانه‌ي عدم اجراي شريعت امري غير قابل توجيه است.

وي افزود: دولت سومالي از هر طرح سياسي پيشنهادي از سوي گروه‌ها در صورت مسالمت‌آميز بودن استقبال مي‌كند تا تمايل خود را به خواسته‌هاي مردم به اثبات برساند.

رييس‌جمهور سومالي گفت: دولت ما دولتي نوپاست و كساني كه عليه اين دولت جنگ راه انداخته‌اند هيچ گونه توجيه سياسي و يا ديني منطقي ندارند و تنها سعي مي‌كنند تا كشور را به تنش و بحران بكشانند و از اين وضعيت براي تحقق اهداف‌شان كه به سود سومالي و مردم آن نيست استفاده نمايند.

اين در حالي است كه در درگيري‌هاي چند روزه بين گروه‌هاي مخالف و نيروهاي دولتي سومالي در موگاديشو دهها تن كشته و زخمي شدند.


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=1513