موانع موجود در ساحل عاج ،‌ عاملي در جهت به تعويق افتادن زمان انتخابات

تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۰ | عنوان: ساحل عاج



السيد ديجدجه سفير ساحل عاج در سازمان ملل متحد سه شنبه گذشته در نيويورك در شوراي امنيت اعلام داشت 11 اكتبر و 6 دسامبر دو تاريخ در نظر گرفته شده براي انتخابات رياست رياست جمهوري در ساحل عاج است . سفير ساحل عاج در سازمان ملل متحد افزود تاريخ دقيق اين انتخابات توسط رئيس جمهور لارنت جي باجبو تعيين و اعلام مي‌شود.
30 آوريل رئيس جمهور جي باجبو در يك گفتگوي تلويزيوني حاضر شد اما زمان دقيق اين انتخابات را اعلام نكرد. اما وي بعد از مدت زمان بسيار كوتاهي پس از اين گفتگوي تلويزيوني دو تاريخ را براي برگزاري انتخابات در اكتبر و دسامبر را مشخص و سفير كشورش را در سازمان ملل متحد از اين تصميم مطلع ساخت . اما تاريخ دقيق اين انتخايات تا اتمام تغييرات در اين پرونده بطول مي‌انجامد. از سال 2005 بارها دولت ساحل عاج تواريخ متعددي را براي برگزاري انتخابات رياست جمهوري را اعلام كرده است كه تا به امروز هنوز انتخاباتي در اين زمينه صورت نگرفته است .. دلايل متعددي وجود دارد كه باعث شده است تا به امروز هيچ تاريخ مشخصي براي انتخابات رياست جمهوري در نظر گرفته نشده باشد و تا به امروز آمار نشان مي‌دهد تنها 3 ميليون نفر براي انتخابات شناسايي و اعلام آمادگي كرده‌اند.
از ديگر موانع ، خلع صلاح شورشيان ، اتحاد سرزمين هاي اطراف و حزبهاي مختلف سياسي ، پايريزي روشهاي نوين اداري ،‌درجه داران نيروي ارتش و ساير موارد ديگر سبب شده است كه تا به امروز نه راه حل مناسبي براي رفع اين بحرانها و نه زمان مناسبي براي انتخابات رياست جمهوري در نظر گرفته شود.
رئيس جمهور ساحل عاج اعلام كرده است قادر نيست تا يك تاريخ مشخص را براي انتخابات در نظر بگيرد و تنها عواملي كه سبب شده دو تاريخ 11 اكتبر و 6 دسامبر در نظر گرفته شود و توسط سفير ساحل عاج در شوراي امنيت در نيويورك اعلام شود ،‌فشارهاي داخلي و خارجي وارد بر ساحل عاج بوده است . وي افزود مشكلات و نابساماني فعلي در ساحل عاج تعيين يك تاريخ مشخص را مشكل مي‌سازد.
يكي از مهمترين موضوعاتي كه روند شروع انتخابات رياست جمهوري را به تعويق انداخته است ،‌اجراي برنامه نظامي در جهت مقبله با نيروهاي نظامي تازه تشكيل شده در ساحل عاج است. اين گروه‌هاي نظامي جديد مانع پيشرفت روند انتخابات رياست جمهوري در ساحل عاج در سال 2009 به خوبي برگزار مي‌شود كه بسياري از مشكلات مربوط به گروه‌هاي نظامي تازه تشكيل شده طي نشستي در ماه آينده با مذاكره حل شود.
2009/05/08


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=1453