سفیر لیبی در پاسخ به‌ مهر: برنامه هسته‌ای لیبی تعطیل نشده است

تاریخ ۲۵ دی ۱۳۸۸ - ۲۲:۱۵ | عنوان: ليبي


سفیر لیبی در ایران با اشاره به برخی شایعات مبنی بر تعطیل شدن برنامه های هسته ای لیبی در ازای وعده های آمریکا گفت که چنین چیزی درست نیست و برنامه هسته‌ای لیبی در آستانه گامهای مهم است.
به گزارش خبرنگار مهر به لیبی، سعد مجبر سفیر لیبی در تهران در حاشیه سفر وزیر امور خارجه به لیبی در پاسخ به سئوال خبرنگار اعزامی مهر مبنی بر اینکه آیا آمریکا به وعده های خود به لیبی برای تعطیلی برنامه هسته ای اش عمل کرده و آیا لیبی از تعطیل کردن برنامه هایش پشیمان نیست گفت: اصلاً چنین نیست. ما گامهای مهمی در رابطه با دستیابی به فناوری هسته ای برداشته ایم و به زودی گامهای مهمتری بر خواهیم داشتم.

وی اضافه کرد: البته لیبی هرگز درصدد دستیابی به سلاح هسته ای نیست هر چند این تفکر در دهه 70 وجود داشته اما هم اکنون اینگونه نیست.

مجبر در خصوص تعطیلی برنامه های هسته ای لیبی در پاسخ به مهر خاطرنشان کرد: آن تاسیساتی که ما تعطیل و جمع آوری کردیم به درد نخور و بی فایده بود و این تاسیسات مربوط به 30 سال قبل بوده و خود شما هم اگر ماشینی داشته باشید بعد از 30 سال از بین می رود و لیبی نیز چیزهایی را تحویل داد که به دردش نمی خورد.

سفیر لیبی در تهران در خصوص سفر وزیر امور خارجه ایران به لیبی نیز گفت: نزدیکی ایران و لیبی نیازی به گفتن ندارد. ما مشترکات زیادی با ایران داریم و لیبی اولین کشوری بوده که به محض پیروزی انقلاب اسلامی در کنار ایران قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه رابطه لیبی با ایران یک اصل غیر قابل تغییر است اظهار داشت: سفر آقای متکی تحول جدی ای در روابط دو کشور ایجاد می کند و جهش در روابط را به دنبال خواهد داشت. ما معتقدیم این سفر دیر انجام شده و می بایست زودتر انجام می گرفت.

مجبر اضافه کرد: نقاطی که ایران و لیبی را به هم نزدیک می کند زیاد است در حالی که هیچ نقطه اختلافی بین ما و ایران وجود ندارد.

وی در خصوص تحولات بین المللی نیز تصریح کرد: مواضع ایران و لیبی علیرغم بعد جغرافیایی دو کشور به هم نزدیک است و اساس همکاریهای ایران و لیبی عضویت در جهان اسلام است.

سفیر لیبی در تهران در پایان گفت: ایران و لیبی همواره در کنار مظلومان جهان بوده است و از سلطه گری بیزاری جسته اند.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=13610