ايران و ليبي در مسائل مهم منطقه اي ديدگاه مشترکي دارند

تاریخ ۲۴ دی ۱۳۸۸ - ۲۲:۱۵ | عنوان: ليبي


وزير امورخارجه جمهوري اسلامي ايران با اشاره به نقش موثر ليبي در آفريقا و آغاز فصل جديد مناسبات فعال اقتصادي ميان ايران و ليبي، گفت: دو کشور در مسائل مهم منطقه اي ديدگاه مشترکي دارند.
به گزارش روز پنج شنبه خبرنگار اعزامي ايرنا به ليبي، "منوچهر متکي" که براي يک سفر رسمي دو روزه عازم طرابلس پايتخت ليبي شده است، در بدو ورود به اين کشور در جمع
خبرنگاران درخصوص اهداف خود از سفر به ليبي، تصريح کرد: ليبي در محدوده شمال آفريقا در سطح کشورهاي آفريقايي از يک سو و به دليل تعلقش به جهان عرب از سوي ديگر از جايگاه مهم و ويژه اي برخوردار است.
وزير امور خارجه کشورمان با اشاره به رياست ليبي بر اتحاديه آفريقا در سال گذشته و رياست آتي اين کشور بر اتحاديه عرب و ميزباني اجلاس سران اين اتحاديه در 2 ماه آينده، تاکيد کرد: مناسبات ما و ليبي در حوزه جهان عرب و آفريقا مهم و حساس است و روابط دو جانبه تهران و طرابلس هم پس از پيروزي انقلاب اسلامي روند روبه رشدي را طي کرده و در بسياري از مسائل بين المللي و منطقه اي مي توانند با هم همکاري کنند.
رييس دستگاه ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران خاطرنشان ساخت: ايران و ليبي در مسائل مهم منطقه اي ديدگاه مشترکي دارند و برهمين اساس رايزني و ارتباط در سطوح مختلف با کشور ليبي نکته مهمي در ديپلماسي و سياست خارجي ماست.
متکي با بيان اينکه از آغاز فعاليت دولت نهم روساي دو کشور در حاشيه اجلاس سران کشورهاي آفريقا ديدار داشته اند و نخست وزير ليبي و معاون اول سابق رييس جمهور نيز رفت و آمدهايي داشته اند، گفت: اين ديدارها زمينه براي ورود به برنامه ريزي هاي جديد در روابط دو کشور را فراهم کرده و در اين سفر بنا داريم در حوزه هاي مختلف ظرفيتهاي دو کشور بويژه در حوزه اقتصادي را مورد بررسي قرار دهيم.
وي با بيان اينکه روساي تعدادي از بخش هاي مهم در حوزه هاي انرژي، صنعت و تجارت در هيات همراه حضور دارند، افزود: از اين سفر ممکن است دوره جديدي از مناسبات فعال ايران و ليبي با توجه به ظرفيت هاي دو کشور طراحي شود.
وزير امور خارجه کشورمان در پايان اظهار اميدواري کرد: از اين ظرفيت ها در جهت حضور شرکت هاي ايراني براي صدور خدمات فني و مهندسي استفاده شود.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=13554