اختلافات شديد فرانسه و رواندا باعث تغيير زبان رسمي رواندا شد

تاریخ ۱۷ دی ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۷ | عنوان: رواندا



اختلافات سياسي فرانسه و رواندا، انچنان بر مقامات اين کشور فشار وارد کرد که انها در اقدامي بي سابقه، زبان رسمي کشورشان را از فرانسه به انگليسي تغيير دادند.

به گزارش شبکه خبري فرانس بيست و چهار، برنار کوشنر وزير امور خارجه فرانسه هم اکنون در چارچوب سفر دوره اي خود به چند کشور افريقايي در کيگالي پايتخت رواندا بسر مي برد و قرار است پنج شنبه با پل کاگامه رئيس جمهور اين کشور ديدار و گفتگو کند. از وقتي که روابط فرانسه و رواندا قطع شده است اين نخستين بار است که وزير امور خارجه فرانسه از رواندا ديدار مي کند. از بيش از يک سال پيش تاکنون در مدارس رواندا به جاي زبان فرانسه ، زبان انگليسي به دانش اموزان اموزش داده مي شود و اين در حالي است که زبان رسمي نخست اين کشور ، تا کنون زبان فرانسه بوده است .
ماجرا از اين قرار است که "ژان لويي بروگي ير" قاضي فرانسوي در سال دو هزار و شش دستور تعقيب قضايي عليه نه تن از نزديکان پل کاگامه را به اتهام دست داشتن در نسل کشي اين کشور صادر کرد.اين قاضي فرانسوي نزديکان پل کاگامه را به دست داشتن در ترور "جوونال ابيريوونا" متهم کرد . تروري که در نتيجه ان نسل کشي رواندا در فاصله ماههاي آوريل تا ژوييه سال هزار و نهصد و نود و چهار رخ داد که در نتيجه آن، بر اساس امار و ارقامي که سازمان ملل منتشر کرد حدود هشتصد هزار نفر کشته شدند. اغلب قربانيان از اقليت توتسي بودند. دادگاه کيفري بين المللي رسيدگي به نسل کشي رواندا در پي تصويب قطعنامه اي در نوامبر سال هزار و نهصد و نود و چهار در شوراي امنيت سازمان ملل تشکيل شد. از وقتي که اين قاضي فرانسوي اين دستور تعقيب قضايي را صادر کرد، کيگالي روابط خود را با پاريس قطع کرد و به نوبه خود کميسيوني براي تعيين نقش فرانسه در اين نسل کشي تشکيل داد. اين کميسيون بعدا اعلام کرد نظاميان فرانسه در اين نسل کشي همدست جنايتکاران بوده اند. به هرحال اين تنش در روابط بين دو کشور اخيرا پايان پذيرفته است و دو کشور در بيست و نهم نوامبر گذشته روابط خود را از سر گرفتند و قرار است در اينده اي نزديک سفراي خود را رد و بدل کنند.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=12983