درگيري ارتش چاد با شورشيان، 146كشته برجاي گذاشت

تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۵:۵۰ | عنوان: چاد



در درگيري روز پنجشنبه ارتش چاد با شورشيان در نزديكي مرز شرقي اين كشور با سودان بيش از 146نفر كشته شدند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، فرماندهي ارتش چاد اعلام كرد، در درگيري‌هاي روز گذشته ارتش چاد با شورشيان در شهرك "ام دام " واقع در يكصد كيلومتري مرز شرقي چاد با سودان نزديك به 125 تن از شورشيان و 21 نفر از نيروهاي ارتش چاد كشته شدند.
ارتش چاد همچنين 152نفر از شورشيان را از جمله فرمانده كل و فرمانده يك گردان از نيروهاي شورشي را به اسارت گرفت.
"ادوم يونوسمي "، وزير دفاع چاد نيز پس از درگيري يك ساعته ديروز ارتش با شورشيان در نشست خبري اعلام كرد، جلوي پيشروي شورشيان به سمت "انجامنا "، پايتخت چاد گرفته شد.
شورشيان چاد از دوشنبه گذشته با صدها خودرو و تجهيزات از داخل خاك سودان وارد چاد شده و تا عمق يكصد كيلومتري شرق شهرك "جوزبيضا "‌در شرق اين كشور پيشروي داشته‌اند.
شهرك جوزبيضا محل استقرار اردوگاه آوارگان دارفور سوداني است و نزديك به يكصد كيلومتر با مرز غربي سودان فاصله دارد.
دولت چاد از آن روز تحركات شورشيان را از زمان خروج از سودان دنبال كرده‌ اما تا صبح ديروز پنجشنبه درگيري بين آنها با نيروهاي دولتي چاد به وجود نيامده بود.
"عثمان الاغبش "،سخنگوي ارتش سودان سه‌شنبه گذشته اتهامات انجامنا درباره دست داشتن خارطوم در حمله شورشيان به خاك چاد را رد كرده و گفت: آنچه كه در چاد مي‌گذرد درگيري ارتش و شورشيان اين كشور است و سودان نقشي در آن ندارد.
محمد حسين سخنگوي وزير اطلاع رساني چاد دوشنبه گذشته با صدور بيانيه‌اي اعلام كرده بود در حالي كه جوهر توافقنامه صلح در دوحه خشك نشده، سودان يگانهايي از نيروهاي نظامي خود را بر ضد اين كشور وارد عمل كرده است.
در بهمن ماه 1386گروهي از شورشيان و معترضان مسلح كه در حدود دو هزار نفر برآورد شده بودند، بوسيله 300 دستگاه كاميون و خودرو به چاد منتقل شده و تا انجامنا، پايتخت چاد پيشروي كردند و درپي درگيري سه ساعته با ارتش چاد به سمت كاخ رياست جمهوري اين كشور به حركت در آمده و ساختمان‌هاي دولتي را به تصرف در آوردند اما ارتش چاد توانست پس از دو روز شورشيان را به طور كامل از پايتخت بيرون كند.
در آن زمان نيز مقامات انجامنا دولت سودان را به ساماندهي اين حمله متهم كرده بودند.
88/02/18


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=1253