رئيس جمهور اريتره از روابط کشورش با ايران دفاع کرد

تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۰ | عنوان: اريتره



رئيس جمهور اريتره از روابط کشورش با جمهوري اسلامي ايران دفاع و از اتهام زني امريکا عليه ايران ابراز شگفتي کرد.
به گزارش شبکه تلويزيوني المنار ، ايساياس افه روکي از اينکه جمهوري اسلامي ايران بدون توجيه و علت متهم مي شود ابراز شگفتي کردو تهديدات واشنگتن عليه اسمره را به تمسخر گرفت.
افه روکي از گمانه زني هاي بي پايه و اساس درباره اينکه روابط کشورش با ايران که فاقد دليل و مدرک است به خصوص درباره اقدام ايران در احداث پايگاه دريايي در اريتره ، ابراز شگفتي کرد.
وي گفت همه کشورها مختار هستند و همه کشورها گزينه ها و تصميمات خاص خودشان را دارندو ما براي ساختن روابط مستحکم با ايران هيچ مشکلي نداريم و ديگران نيز در اين منطقه براي داشتن روابط مستحکم با ايران هيچ مشکلي ندارند.
افه روکي اظهارات مقامات دولت امريکا را مبني بر اينکه اريتره را در فهرست موسوم به کشورهاي حامي تروريسم قرار خواهد داد به تمسخر گرفت.
افه روکي در مصاحبه شبکه المنار با وي از سياستهاي امريکا به شدت انتقاد و سياستهاي اين کشور را لجام گسيخته توصيف کرد که هدفش ايجاد بحران براي کنترل بر جهان است.
رئيس جمهور اريتره گفت " دولت سابق امريکا ممکن است در حد توان تلاش کرده بود کنگره و برخي موسسات امريکايي را بر اساس دروغ پردازيهاي سازمان اطلاعات مرکزي اين کشور ( سيا ) متقاعد کرده باشد بين اريتره و سازمانهاي تروريستي در اين منطقه ارتباط وجود دارد . اينکه اين تروريسم کجاست ما چيزي نمي دانيم . به طور غير مستقيم اشاره مي شود که اريتره در فهرست تروريستها قرار خواهد گرفت ".
افه روکي همچنين وجود هرگونه پايگاه نظامي اسرائيلي ها را در کشورش تکذيب کرد و تاريخ مقاومت اريتره را در مقابله با سربازان اسرائيلي در دوره اي که اتيوپي کشورش را اشغال کرده بود ياد اور شد.
افه روکي گفت : زمانيکه مبارزه مسلحانه به علت استعمارگري اتيوپي در اريتره اغاز شد و اسرائيل به صورت نامحدود از اتيوپي در قالب نظامي و اطلاعاتي و اموزشي و تسليحاتي حمايت مي کرد و سي سال اتيوپي زير يوغ استعمار ا تيوپي بود و چنان اتيوپي مورد حمايت اسرائيل بود که گويا بين ارتش اتيوپي و حضور نظامي اسرائيل در اريتره تفاوتي وجود نداشت .
وي در پاسخ به اين پرسش که ايا اريتره نمي خواهد به اتحاديه عرب ملحق شود بار ديگر اعتراض خود را به اين اتحاديه تکرار کرد و گفت تا زمانيکه اتحاديه عرب فقط يک موسسه در حد روابط عمومي است ملحق شدن به ان بي فايده است.


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=1238