کشف اورانیوم غنی شده در مصر

تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۰ | عنوان: مصر



در پی کشف رگه هایی از اورانیوم غنی شده در مصر، پادمان سازمان بین المللی انرژی اتمی تحقیقات خود را در این خصوص آغاز کرد.

بر اساس گزارش محرمانه آژانس بین المللی انرژی اتمی، بازرسان این آژانس در جریان ارزیابی سال 2008 خود از میزان تعهد مصر به پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای (ان پی تی )، نشانه هایی از اورانیوم غنی شده را در تاسیسات هسته ای این کشور یافتند که مقدار غنای آن در حد مقتضی برای تولید تسلیحات هسته ای است.

در حالی که گزارش آژانس میزان درجه غنای نمونه های به دست آمده را اعلام نکرده است، خبرگزاری آسوشیتد پرس به نقل از یک دیپلمات ارشد یادآور شد که درجه غنای نمونه های به دست آمده تقریبا یا به میزان مقتضی برای تولید تسلیحات هسته ای است و یا به میزانی است که می تواند در ساخت تسلیحات هسته ای مورد استفاده واقع شود.


بر اساس گزارش آژانس اورانیومی که در سال 2008-2007 میلادی توسط بازرسان یافت شده، در مرکز تحقیقاتی هسته ای" انشا" در نزدیکی قاهره؛ پایتخت مصر به دست آمده است .

این درحالی است که مسولان مصری در واکنش به اورانیوم یافت شده توسط بازرسان در این کشور اعلام کرداند که احتمال دارد اورانیوم به دست آمده از طریق کانتینرهای آلوده به مواد ایزوتوپ رادیو اکتیو وارد این کشور شده باشد.

گفتنی است، ایزوتوپ های رادیو اکتیو عمدتا در تحقیقات پزشکی و علمی مورد استفاده قرار می گیرند و اورانیوم های غنی شده نیز با درجات غنای مختلف، هر دو در ساخت ایزوتوپ های رادیو اکتیو به کار
می روند.


آژانس بین المللی انرژی هسته ای در فوریه سال 2005 میلادی (1384) اعلام کرد که در حال تحقیق بر روی فعالیت های هسته ای مصر است.

این آژانس در گزارش خود اعلام کرد که مصر در چهار دهه گذشته به تحقیقات خود در زمینه انرژی هسته ای ادامه داده اما برنامه ای برای تولید سلاح های هسته ای و غنی سازی اورانیوم ندارد.

دولت مصر نیز پس از این گزارش اعلام کرد که تحقیقات اتمی را در سالیان گذشته ادامه داده اما فعالیت های خود را به آژانس بین المللی انرژی هسته ای گزارش نکرده است.
پرس تي وي


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=1236