وزير خارجه چاد از اعلام جنگ سودان عليه كشورش خبر داد

تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۹:۱۰ | عنوان: چاد



سخنگوي نيروهاي مسلح سودان:
خارطوم هيچ ارتباطي با حملات نظامي به چاد ندارد

تنها با گذشت 48 ساعت از امضاي توافقنامه بين چاد و سودان وزير امور خارجه چاد از اعلام جنگ سودان عليه كشورش خبر داد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، موسي فكي محمد، وزير امور خارجه چاد در گفت‌وگوي تلفني با روزنامه الشرق الاوسط - چاپ لندن - از دوحه، پايتخت قطر گفت:‌ آنچه كه بين ما و مسوولان سودان تحت نظارت قطر و ليبي در دوحه امضا شد به دليل اقدام خارطوم مبني بر ارسال شورشيان چاد از خاك سودان به اين كشور جهت تخريب امنيت چاد، فاقد اعتبار است.

وي افزود: دولت چاد در پيامي رسمي به جامعه بين‌المللي ابلاغ كرده كه در قبال حمله صبح روز سه‌شنبه در چاد مسوولانه برخورد كند، زيرا ما پس از اعلام جنگ سودان عليه چاد در حالت جنگ هستيم و از خاك كشورمان در برابر اين تجاوزات دفاع مي‌كنيم.

وزير امور خارجه‌ي چاد گفت: شورشيان شش صبح روز سه‌شنبه به وقت محلي انجامنا از سودان وارد خاك چاد شده‌اند.

سخنگوي دولت چاد نيز تاكيد كرد كه اين شورشيان در خاك چاد حضور دارند اما هنوز درگيري‌ بين آنها و ارتش چاد ايجاد نشده است.

وزير امور خارجه چاد تاكيد كرد: ما به ميانجيگر قطري از طريق مذاكراتي كه طي روزهاي گذشته با هيات سوداني انجام شده ابلاغ كرديم كه خارطوم به هيچ توافق نامه‌اي پايبند نيست و امروز اين مساله ثابت شده است و ميانجيگر‌ها را نيز در تنگنا قرار داده است.

وي با اشاره به تلاش ميانجيگر‌هاي ليبيايي و قطري براي برگزاري نشستي ميان رييسان‌جمهور سودان و چاد در طرابلس گفت: پس از اين تجاوزگري‌ها هرگز چنين نشستي برگزار نخواهد شد.

در همين حال سخنگوي وزارت امور خارجه سودان در واشنگتن در پاسخ به اين اتهامات اظهار داشت: اين اتهامات جديد نيست و مسلما آخرين اتهامات نيز محسوب نمي‌شود.

وي افزود: ما در نشست دوحه توافق كرديم كه به رد و بدل كردن اتهامات و ابراز ترديد‌ها پايان داده و راه‌كارهاي مناسبي را براي نظارت و حمايت دقيق‌تر از مرزها و اجراي راهكارهايي كه به حفظ امنيت دو كشور منجر مي‌شود به اجرا در آوريم .در همين راستا هيات سوداني پس از بازگشت از دوحه با عمر البشير، رييس جمهور سودان ديدار كرده و وي را در جريان توافق به دست آمده قرار داد و بنا شد تمامي سازمان‌هاي ذيربط نسبت به اجراي اين توافقات اقدام كنند.

سخنگوي نيروهاي مسلح سودان نيز تاكيد كرد كه كشورش هيچ گونه ارتباطي با حمله نظامي به چاد ندارد.

وي افزود: آنچه كه در چاد روي مي‌دهد بين ارتش چاد و شورشيان اين كشور است و ارتباطي با سودان ندارد.


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=1200