رايزن ايران در تونس: بررسی دقيق قيام كربلا توسط اصحاب قلم جنبه‌های مهجور آن را آشكار می‌كند

تاریخ ۲۸ آذر ۱۳۸۸ - ۲۰:۴۱ | عنوان: تونس


روحانيون، نويسندگان، مطبوعات و رسانه‌ها بايد نگاهی عميق و موشكافانه به حادثه كربلا داشته باشند و جنبه‌هايی از اين واقعه كه تاكنون مهجور مانده را مورد مطالعه و بررسی قرار دهند.

سيد حسن عصمتی، رايزن جمهوری اسلامی ايران در تونس در مصاحبه با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، ضمن بيان اين مطلب گفت: حادثه عاشورا هميشه تازه است و هيچگاه ملال‌آور نخواهد بود به‌شرطی كه ما، با نگاهی عميق‌تر به اين واقعه بتوانيم با زبانی كه مورد پسند مخاطب امروز است از اين واقعه بزرگ تاريخ اسلام سخن بگوئيم و ابعاد مهجور آن همانند بعد روانی واقعه را مورد بحث و بررسی قرار دهيم.

وی در ادامه افزود: «كتاب خصائص الحسينيه» اثر مرحوم شيخ جعفر شوشتری است كه توسط محمد حسين شهرستانی به فارسی برگردانده شده، به زوايای مختلف اين واقعه نگاه‌های عميقی داشته و به بررسی رابطه امام حسين(ع) و قرآن كريم نيز پرداخته است.

رايزن ايران در تونس همچنين عنوان كرد: رسانه‌ها، روحانيون و نويسندگان ما بايد چنين روشی را برای مطالعات خود در پيش گيرند و نگاه شهيد مرتضی مطهری و دكتر علی شريعتی در مورد اين حادثه عظيم را مدنظر داشته باشند.

عصمتی در مورد فلسفه واقعه‌ عاشورا و علل و عوامل قيام امام حسين(ع) گفت: اين واقعه ريشه در تاريخ انسانيت دارد و از ابتدای آفرينش در تاريخ بشريت منعكس شده است اما وقتی وارد بعد زمانی رخداد اين واقعه در سده اول هجری می‌شويم عوامل تاريخی و زمانی گوناگون موجب پيدايش اين جريان شد كه شايد بتوان گفت مهمترين عامل پيدايش اين واقعه فاصله گرفتن جامعه اسلامی از سر منشأ خود، كه همان پيامبر اكرم(ص) و اهل بيت(ع) بودند، است.

به گفته‌ سيد حسن عصمتی فاصله گرفتن جامعه از پيامبران و فقدان آنان در ميان افراد جامعه‌، همواره و طی زمان‌ها و اعصار مختلف موجب ايجاد خلل و كاستی در جامعه بشريت شده است.

وی در ادامه تصريح كرد: همانند قوم حضرت موسی(ع) كه با عزيمت كوتاه مدت آن حضرت به كوه طور، به آئين گذشته خود بازگشتند و از توحيد دور شدند، در زمان پيامبر اسلام(ص) نيز نظير همين اتفاق افتاد و دوری جسمانی پيامبر(ص) از جامعه موجب فاصله گرفتن مردم از سنت پيامبر(ص) و ائمه(ع) شد.

وی در مورد فلسفه‌ اين واقعه افزود: مهمترين فلسفه‌ پيدايش عاشورا در آن زمان، از بين رفتن سنت واقعی پيامبر(ص) در جامعه و فاصله گرفتن از اخلاق نبوی(ص) بوده است، اما در اين زمان فلسفه وقوع اين قيام را می‌توان احيای ارزش‌های اصيل اسلامی و قرآنی دانست.

رايزن جمهوری اسلامی ايران در تونس در ادامه خاطر نشان كرد: با وجود اينكه شهادت‌طلبی اوج حادثه عاشورا است اما بايد توجه داشت كه منطق گفت‌وگو و دعوت به راه راست بر آن مقدم بوده و لازم است در مباحث دينی قبل از اينكه به روحيه شهادت‌طلبی در ياران امام حسين(ع) و خود ايشان بپردازيم در ابتدا به منطق عقلانی امام حسين‌(ع) توجه كرد كه قصد داشت با گفت‌وگو و مباحثه با مخالفان، مسئله را حل كند.

وی بيان كرد: امام(ع) در ابتدا باب گفت‌وگو را با يزيد باز می‌كند و او و اطرافيانش را به گفت‌وگوی صحيح بر پايه ادله و منطق دعوت می‌كند و اين رويكرد عقلانی و منطقی را تا روز عاشورا و تا لحظات آخر حتی قبل از شهادت، نيز ادامه دادند و به اين ترتيب ايشان باب گفت‌وگو، صحبت و مذاكره را تا لحظات آخر با طرف مقابل باز نگه می‌دارد، به همين دليل تمامی پيروان امام حسين(ع) نيز بايد در همه زمينه‌ها از همين سيره پيروی كنند و باب گفت‌وگو را با طرف مقابل باز نگه دارند.

سيد حسن عصمتی افزود: مسلمانان بايد ابرای اتمام حجت ابتدا به سراغ گفت‌وگو و دعوت مسالمت‌آميز بروند و توجه داشته باشند عليرغم اينكه اوج سيره امام حسين(ع) شهادت‌طلبی است اما بنيادش بر اساس گفت‌وگوی انسانی و الهی است.

رايزن جمهوری اسلامی ايران در تونس درباره تأثير فرهنگ عاشورا بر انقلاب ايران گفت: از منظر دينی، قيام مردم ايران بر اساس عشق آنان به ابا‌عبدالله است و هر سال در ماه محرم شاهد تبلور روحيه همدلی و نشاط معنوی نزد عزاداران حسينی هستيم، روح انقلاب اسلامی ما متصل به روح سيد الشهدا است و ما بايد همواره به سر منشأ اين حركت عظيم توجه داشته باشيم تا از ارزش‌ها و اصول آن فاصله نگيريم كه اين امر ما را در تشخيص راه حق و باطل كمك می‌كند.

وی در ادامه عنوان كرد: در حوزه انديشه دينی، نگاه به محرم بايد نگاه بسيار عميقی باشد و بايد توجه داشت كه عمق اين پديده فرهنگی، سياسی و اجتماعی همانند قرآن كريم دست نيافتنی است و اثرات وجودی كه ابا عبدالله در اين حادثه به وجود آورد مانند موجی است كه بايد لايه به لايه آن شكافته شود تا به عمق رويدادها و وقايع اين حادثه عظيم رسيد كه تازگی آن در اعصار و زمان‌های مختلف ناشی از اصالت آن است.

وی در پايان در مورد نقش زنان و به ويژه حضرت زينب(س) در حادثه عاشورا گفت:با تأمل و توجه به ابتدای آفرينش متوجه می‌شويم،خدا حوا را زمانی آفريد كه آدم احساس تنهايی و غربت كرد تا آرامش را به او تزريق كند، نقش زن در تاريخ انسانيت نقش تسكين و آرامش‌دهی بوده و زنی مانند حضرت زينب(س) كه تا روز عاشورا با تكيه بر برادر، زنان و كودكان و مردان سپاه امام حسين(ع) را آرام می‌كرد، پس از شهادت امام حسين(ع) و يارانش، تبديل به مظهر صبر، استقامت و ايمان می‌شود كه وظيفه انتقال پيام عاشورا را برعهده می‌گيرد.


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=11841