گزارش رويترز از سخنان نمايندگان کوبا و مصر و ايران در کنفرانس بازنگري ان پي تي

تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۶:۰۰ | عنوان: مصر



به گزارش خبرگزاري رويترز از مقر سازمان ملل /
نماينده کوبا در سازمان ملل روز دوشنبه در سخناني در کنفرانس دو هفته اي يکصد و هشتاد و نه کشور امضا کننده پيمان منع گسترش سلاحهاي هسته اي /ان پي تي / که نشست مقدماتي کنفرانس بازنگري اين پيمان به شمار مي رود از تاييد قرار داد همکاري هسته اي هند و امريکا از سوي گروه تامين کنندگان هسته اي انتقاد کرد.
اين گروه که چهل و پنج عضو دارد يک باشگاه غيررسمي از توليد کنندگان بزرگ فن اوريهاي هسته اي در جهان است.
اين گروه در ماه سپتامبر گذشته موافقت کرد که منع تجارت هسته اي با هند را که پس از نخستين ازمايش هسته اي اين کشور و خودداري اين کشور از امضاي ان پي تي اعمال شده بود تحت فشار امريکا لغو کند.
نماينده کوبا گفت بايد تجارت هسته اي با کشورهايي که ان پي تي را امضا نمي کنند به طور کامل منع شود و کشورهاي درحال توسعه بايد دسترسي بيشتري به فن اوري هسته اي داشته باشند.
وي از اينکه کشورهاي درحال توسعه در راه دستيابي به فن اوري هسته اي با يک سياست تبعيض اميز و يک بام و دو هوا روبرو هستند انتقاد کرد.
هيئتهاي شرکت کننده در کنفرانس بازنگري ان پي تي اميدوارند درباره يک دستور کار و طرح عملي براي تقويت ان پي تي به توافق برسند.
ماجد عبدالعزيز نماينده مصر در اين کنفرانس نيز گفت برنامه هسته اي اسرائيل و خودداري اين رژيم از پذيرش اصل تشکيل کشور مستقل فلسطيني مانع اصلي در راه برقراري صلح و امنيت در منطقه خاور ميانه است.
محمد علي حسيني معاون وزير خارجه ايران نيز در سخناني در اين کنفرانس تاکيد کرد همکاري مداوم هسته اي امريکا انگليس و فرانسه با رژيم صهيونيستي بي اعتنايي کامل به تعهدات اين سه کشور در چارچوب پيمان ان پي تي است و يک منبع نگراني واقعي براي
جامعه بين المللي به ويژه امضا کنندگان ان پي تي در خاور ميانه است.
اسرائيل / پاکستان و هند هرگز پيمان منع گسترش سلاحهاي هسته اي / ان پي تي / را امضا نکرده اند. کارشناسان کنترل تسليحاتي معتقدند که اسرائيل زرادخانه تسليحات هسته اي بزرگي در اختيار کرد اما اين رژيم همواره از تاييد يا تکذيب اين زرادخانه تسليحات هسته اي خودداري مي کند و در اين ارتباط سياست ابهام را در پيش گرفته است. هند و پاکستان نيز قدرتهاي هسته اي تاييد شده به شمار مي روند .


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=1161