دزدان دریایی یک کشتی پاکستانی را ربودند/ دستگیری سه دزد دریایی

تاریخ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۶:۳۰ | عنوان: سومالي



دزدان دریایی سومالی در روزهای اخیر نیز در ادامه حملات خود با وجود حضور ناوهای جنگی کشورهای مختلف به ربودن کشتی ها ادامه دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری ها، دزدان دریایی سومالی روز یکشنبه یک فروند کشتی پاکستانی حامل مواد غذایی را ربودند.

احمد عبدی یکی از فرماندهان دزدان دریایی در این رابطه به خبرگزاری فرانسه گفت : کشتی پاکستانی "ام.وی.ال.میسان" در یکصد کیلومتری موگادیشو پایتخت سومالی ربوده شد.

این کشتی حامل چند دستگاه خودرو ، شکر و سوخت خانگی بود.

از سوی دیگر ، گارد ساحلی جزایر سیشل سه دزد دریایی را در آب های سرزمینی این کشور بازداشت کرد.

دفتر ریاست جمهوری سیشل با صدور بیانیه ای در این باره اعلام کرد: این سه مظنون که خود را سومالیایی معرفی کرده اند، سوار بر قایقی شش متری حامل چندین بشکه سوخت و آب بوده اند.

این بیانیه در ادامه می افزاید: یک ناو جنگی نیروی دریایی اتحادیه اروپا در 30 ماه آوریل (دهم اردیبهشت) به کشتی گارد ساحلی این کشور نسبت به حضور دزدان دریایی مظنون در منطقه اقتصادی انحصاری این کشور هشدار داد.

گارد ساحلی سیشل نیز دزدان دریایی مظنون را ردیابی و بالاخره آنان را در شمال غربی آبهای این کشور به دام انداخت.

"جیمز میشل" رئیس جمهوری سیشل در این باره اعلام کرد: ما از دستگیری این دزدان دریایی به شدت دلگرم شده ایم و این اقدام نشانه دیگری است مبنی بر اینکه رویکرد هماهنگ کشورها، راه موثری برای مبارزه با دزدان دریایی منطقه است.

با دستگیری این سه دزد دریایی، شمار دزدان دریایی دستگیر شده توسط مقامات سیشل به 12 نفر رسید. مقامات سیشل هفته گذشته نیز 9 سومالیایی را که به نظر می رسد عامل حمله به یک کشتی تفریحی ایتالیایی بودند، دستگیر کردند.

دزدی دریایی در سواحل سومالی در سه ماهه نخست سال جدید میلادی 10 برابر شده است.

این در حالی است که آمار سازمان بین المللی دریانوردی اعلام کرد در سه ماهه اول سال جاری میلادی در این منطقه 61 مورد دزدی دریایی روی داده است اما در سه ماه اول سال گذشته فقط شش مورد دزدی در آب های سومالی رخ داده بود.

این بحران باعث شده است ناوهای جنگی از کشورهای مختلف راهی سواحل سومالی و خلیج عدن شوند تا با این پدیده رو به رشد مقابله کنند، اما خلیج عدن همچنان یکی از خطرناک ترین مسیرهای عبور و مرور برای کشتی ها به شمار می رود.

وزیر خارجه کنیا نیز در این باره گفت: دزدان دریایی در سومالی در سال گذشته بیش از 150 میلیون دلار از صاحبان کشتی ها باج گرفته اند.


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=1109