تعیین زمان دقیق تاریخ انتخابات ریاست جمهوری در ساحل عاج

تاریخ ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۰ | عنوان: ساحل عاج



آلین دجدجه سفیر ساحل عاج در سازمان ملل متحد هفته گذشته در شورای امنیت در نیویورک اظهار داشت اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ساحل عاج از 11 اکتبر تا 6 دسامبر برگزار خواهد شد . سفیر ساحل عاج افزود  تاریخ مشخص شده توسط رئیس جمهور به کمیسیون انتخاباتی مستقل ابلاغ خواهد شد . در حقیقت زمان قطعی و دقیق این انتخابات باید توسط رئیسجمهور لارنت جی باجبو تعیین ومردم اعلام شد.
از اکتبر سال 2005 برای پنچمین بار تاریخهای متعددی برای انتخابات ریاست جمهوری تعیین شده تا شاید این انتخابات به بحرانهای سیاسی حاکم بر ساحل عاج پایان بخشد . آخرین تاریخی که برای این انتخابات در نظر گرفته شد 30 نوامبر سال 2008 بوده است . بنابر این گزارش رئیس جمهور یک محدوده زمانی را از 11 اکتبر تا 6 دسامبر 2010 را مشخص کرده است اما تاریخ دقیق آن هنوز مشخص نمی باشد . یکی از مهمترین عوامل تعیین سریع زمان انتخابات علاوه بر بحرانهای سیاسی حاکم بر ساحل عاج ، فشار وارده از جانب سازمان ملل متحد می باشد . تا به امروز ساحل عاج چندین بار تاریخ های مختلفی را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در نظر گرفته است که هیچ کدام از آنها اجرا نشده است . علاوه بر سازمان ملل متحد اویا گادوگا نیز بر تعیین یک زمان مشخص اصرار دارد .
بنابراین گزارش در سال 2010 انتخابات ریاست جمهوری در بورکینافاسو انجام خواهد شد . تعویق زمان انتخابات ریاست جمهوری به ضرر دولت ساحل عاج می باشد زیرا در این کشور بحرانهای سیاسی حاکم فشار زیادی را به دولت وارد می سازد .
دولت ساحل عاج اعلام کرده است بطور حتم این انتخابات در سال 2010 انجام خواهد شد . اما طی مذاکراتشان با سازمان ملل متحد مشخص شده است که اگر این تاریخ تا سال 2011 به تعویق انداخته شود ، سازمان ملل متحد مخالفتی نخواهد داشت .
یکی دیگر از دلایلی که دولت ساحل عاج را مجبور ساخته است تا زمان دقیقی را مشخص کنند عقب نشینی نیروهایی است که تا به امروز بر ثبات صلح در این منطقه فعالیت داشته اند. رئیس جمهور ساحل عاج در یک مصاحبه تلویزیونی از تمام احزاب سیاسی خواست تا برای پایان دادن به وضعیت کنونی این کشور در این انتخابات شرکت کنند.

88/02/12


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=1090