همکاری فرانسه در برگزاری انتخاباتی آزاد و شفاف در ساحل عاج

تاریخ ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۰ | عنوان: ساحل عاج



بنا به گفته منابع خبری وزرای  امورخارجه فرانسه برای تعامل و همکاری با 4 تا 6 ماه آینده عازم ساحل عاج می شود. در حقیقت هدف از این سفر پشتیبانی و حمایت از آلین جویاندت پس از خروج از بحران انتخابات ریاست جمهوری در این کشور است .
وزیر امور خارجه فرانسه در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت ساحل عاج در پیمان اویا گادوگا که در مارس سال 2007 به امضا رسیده است متعهد شده است که در روند خروج از بحران ، از کشور فرانسه برای برقراری صلح کمک بگیرند. در این دیدار فرانسه به همراه مجمع علمی به طور داوطلبانه راهکارهایی را در جهت اتمام بحران در این کشور ارائه می دهند. همچنین شرایطی را فراهم می سازند تا این انتخابات بطور شفاف و بدون هیچ گونه حمایتی از سایر کشورهای دیگر انجام شود. مقامات ساحل عاج اعلام کردند انتخابات ریاست جمهوری بین 11 اکتبر تا 6 دسامبر آینده برگزارمی شود.
بنابر اطلاعیه ای تاریخ دقیق انتخابات باید توسط جی باجبو اعلام شود. وی اظهار داشت سفیر ساحل عاج در سازمان ملل متحد آلین دجدجه ام جویاندت در طی مذاکراتی با رئیس جمهور لارنت جی باجبو ، نخست وزیر گویلانه سارا ، رئیس حزب دموکرات ساحل عاج هنری کونان بدیه و رئیس مجمع جمهوری خواهان آلاسان اوتارا بر تعیین زمان دقیق انتخابات ریاست جمهوری نظارت دارند .
در مارس 2007 شورشی سابق که از زمان کودتای دسامبر 2007 برعلیه رئیس جمهور جی باجبو ، شمال کشور را اداره می کرد ، با طرفداران ریاست جمهوری پیمان اویا گادوگا را به امضا رسانید که این پیمان در اواخر سال 2008 تکمیل شد . مضمون این پیمان اتحاد کشور و سازماندهی انتخاباتی آزاد وشفاف بوده است .
88/02/12


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=1089