بیانیه ریاض-واشنگتن درباره توافق آتش‌بس در سودان

تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵ | عنوان: سودان


وزارتخانه‌های خارجه آمریکا و عربستان و سعودی در بیانیه‌ای مشترک گفتند که آتش‌بس بین طرف‌های درگیر در سودان ۴۸ ساعت پس از امضای توافقنامه اجرایی می‌شود و مدت آن یک هفته است.


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت‌های واشنگتن و ریاض بامداد یکشنبه در بیانیه‌ای مشترک به ارائه توضیحاتی درباره حصول توافق مجدد آتش‌بس بین دو طرف درگیر در سودان پرداختند.

وزارتخانه‌های امور خارجه آمریکا و عربستان و سعودی در این بیانیه اعلام کردند: «طرف‌های درگیر در سودان توافقنامه آتش‌بس و تمهیدات بشردوستانه را امضا کرده‌اند».

به نوشته وبگاه شبکه «الجزیره»، در این بیانیه مشترک آمده است: «زمان آتش‌بس قابل تمدید است و ۴۸ ساعت پس از امضای توافقنامه، اجرایی خواهد شد و به مدت ۷ روز ادامه خواهد داشت».

واشنگتن و ریاض توضیح دادند: «دو طرف درگیر در سودان برای تسهیل ارسال کمک‌ها و خروج نیروهای نظامی از بیمارستان‌ها توافق کردند. دو طرف بر تعهد خود مبنی بر عدم تلاش برای نمایش برتری نظامی قبل از شروع آتش‌بس تاکید دارند».

این بیانیه می‌افزاید: «مکانیسم نظارت بر توافق آتش‌بس در سودان از سوی آمریکا و عربستان سعودی حمایت خواهد شد. واشنگتن و ریاض در کنار مردم سودان بوده و خواستار پایبندی به توافق آتش‌بس هستند».

پیش از این، منابع وابسته به وزارت خارجه عربستان سعودی شامگاه شنبه خبر داده بودند که طرفین درگیر در سودان، یک بار دیگر بر سر تمدید آتش‌بس انسان‌دوستانه در این کشور به توافق رسیده‌اند.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=108731