هزاران تونسی به خیابان‌ها آمدند

تاریخ ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸ | عنوان: تونس


شهروندان تونسی در اعتراض به وضعیت وخیم اقتصادی در این کشور به خیابان‌ها آمدند.


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، هزاران تونسی روز شنبه در اعتراض به وخامت اوضاع اقتصادی در این کشور واقع در شمال آفریقا تظاهرات کردند.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» در پی فراخوان گسترده‌ توسط اتحادیه کارگری قدرتمند «یوجی تی تی» و در بحبوحه بحران سیاسی و اقتصادی عمیق در تونس از سال ۲۰۲۱  به این سو هزاران شهروند تونسی به خیابان‌های شهر «تونس» پایتخت این کشور آمدند.

«نورالدین تبوبی» دبیر کل این اتحادیه گفت:«هرگونه اقدام خشونت آمیز را محکوم می‌کنیم. ما خواهان تغییر مسالمت آمیز از طریق ساز و کارهای دموکراتیک هستیم.»

وی تاکید کرد که اتحادیه کارگری از خشونت و تروریسم حمایت ‌نمی‌کند.  

این گزارش حاکیست، در حالی که رئیس جمهور تونس اصرار دارد که اقدامات او برای نجات کشور بوده است، منتقدان او را به سازماندهی در کودتا متهم کرده‌اند. رئیس جمهور تونس چندی قبل  طی جلسه‌ای  با شورای امنیت ملی این کشور، انحلال پارلمان تونس را اعلام کرده و مدعی شده بود: «انحلال پارلمان با هدف حفاظت از دولت و نهادهای آن صورت می‌گیرد و منطبق با فصل۷۲ قانون اساسی است.»

به دنبال این تصمیم گیری، اولین انتخابات پارلمانی تونس پس از تصویب قانون اساسی جدیدبرگزار شد. گفته می‌شود که «قیس سعید» رئیس‌جمهور این کشور از تابستان ۲۰۲۱ و پس از تصویب قانون اساسی جدید کشور، به دنبال انحصار قدرت و تبدیل پارلمان به یک شورای بدون قدرت  است. علی‌رغم تمام تصمیمات بحث برانگیز قیس سعید و افزایش مخالفت‌های ملی در تونس علیه او، عربستان سعودی از دولت سعید حمایت می‌کند و «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی با وی روابط نزدیکی دارد.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=108632