دعوت امیرعبداللهیان از همتای سنگالی برای سفر به ایران

تاریخ ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۴ | عنوان: سنگال


وزیر امور خارجه ضمن دعوت از همتای سنگالی برای سفر به ایران، بر علاقه‌مندی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری پنجمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور تأکید کرد.


به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر سه‌شنبه نهم اسفند ماه و در دومین و آخرین روز سفرش به ژنو و در محل اقامتش با خانم «آیساتا تال سال» وزیر خارجه سنگال دیدار و درباره مناسبات دوجانبه به گفت‌وگو پرداخت.

 وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به آغاز پنجاه و یکمین سالگرد روابط رسمی دو کشور ایران و سنگال اظهار داشت: با توجه به‌ مشترکات و منافع مشترک دو کشور، بدون هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با کشور دوست و برادر سنگال آماده هستیم.

امیرعبداللهیان ضمن تأکید بر اهمیت آفریقا در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و نیز جایگاه مهم سنگال در آفریقا، علاقه‌مندی ایران برای برگزاری پنجمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در آینده نزدیک را مورد اشاره قرار داد و گفت: برگزاری این کمیسیون‌ می‌تواند زمینه‌های لازم برای تقویت همکاری‌های دوجانبه را فراهم کند.

وزیر امور خارجه کشورمان از روند در حال افزایش حجم تبادلات تجاری دو کشور نیز ابراز خرسندی کرده و در عین حال یادآور شد که این میزان نسبت به ظرفیت‌های بزرگ دو کشور کمتر است.

امیرعبداللهیان همچنین ضمن ابلاغ سلام آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان به «مکی سال» رئیس جمهور سنگال، از همتای خود برای سفر به ایران دعوت کرد. 

خانم «آیساتا تال سال» وزیر امور خارجه سنگال نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از جشن ۵۰ سالگی روابط دو کشور از روابط دیرینه با ایران ابراز خرسندی کرد و با اشاره به دو سفر قبلی خود به ایران، اظهار داشت: روابط ایران و سنگال برآمده از خواست عمیق مردم دو کشور است و باید تلاش کنیم روابط را به پیش ببریم.

وزیر خارجه سنگال همچنین موضوعات و اولویت‌های مدنظر کشورش برای تقویت روابط با ایران را تشریح کرد و از پیشنهاد برگزاری پنجمین نشست کمیسیون مشترک دو کشور استقبال کرده و آن را سازوکاری مهم برای عینیت بخشیدن به تقویت روابط دو کشور قلمداد کرد.

وی ضمن تشکر از دعوت به عمل آمده برای سفر به ایران و پذیرش این دعوت گفت: لازم است مقدمات انجام یک سفر پرثمر را فراهم کنیم.

وزیر خارجه خارجه سنگال در پایان سلام گرم مکی سال رئیس جمهور کشورش را خطاب به همتای ایرانی ابلاغ کرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیأتی به ژنو سفر کرده، روز دوشنبه هشتم اسفند ماه در بخش عالیرتبه پنجاه و دومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل شرکت کرد و به تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران در موضوع حقوق بشر پرداخت. وی همچنین در روز نخست حضورش در ژنو با وزرای خارجه فنلاند، بلژیک، نروژ، ارمنستان و اندونزی و همچنین دبیرکل سازمان ملل و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی همچنین پیش از ظهر سه‌شنبه نهم اسفند ماه در بخش عالیرتبه نشست سالانه (۲۰۲۳) کنفرانس خلع سلاح شرکت کرد و در این نشست به تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره موضوعات خلع سلاحی و دیگر موضوعات پرداخت.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه با روسای سازمان‌های بین‌المللی بشردوستانه مستقر در ژنو در هتل محل اقامتش دیدار و گفت‌وگو کرد.پس از آن هم مارتین گریفیتس نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور بشرودستانه به محل اقامت امیرعبداللهیان آمد و با وی ملاقات کرد. دیدار و گفت‌وگو با وزرای خارجه ونزوئلا و سنگال نیز از دیگر برنامه‌های امیرعبداللهیان در مدت حضورش در ژنو بود.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=108626