واکنش احزاب سودانی به سفر وزیر صهیونیست: اجازه سازش را نمی‌دهیم/حامی فلسطین می‌مانیم

تاریخ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵ | عنوان: سودان


گروهها و احزاب سیاسی سودان سفر وزیر خارجه رژیم موقت صهیونیستی به خارطوم را محکوم کرده و گفتند که این سفر شوم هیچ همخوانی با ارزشها و باورهای اسلامی ملت سودان ندارد.


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، گروهها و احزاب سیاسی سودان سفر الی کوهن وزیر خارجه رژیم موقت صهیونیستی به خارطوم را محکوم و تأکید کردند که عادی‌سازی رسمی روابط با صهیونیستها مردود است.

پایگاه خبری عربی-۲۱ به نقل از این گروهها گزارش داد، سودان «حامی ملت و مسئله عادلانه فلسطین باقی خواهد ماند. برقراری روابط با اسرائیل مردود است؛ زیرا [اسرائیل] یکی از عوامل اصلی تقسیم سودان به شمالی و جنوبی است.

عادل خلف الله سخنگوی رسمی حزب بعث سوسیالیست سودان گفت که این حزب، «سفر وزیر خارجه دشمن صهیونیستی به خارطوم و عادی‌سازی روابط با تل‌آویو را محکوم می‌کند. موضع حزب بعث مبنی بر رد عادی‌سازی به این دلیل است که دشمن صهیونیستی، یک رژیم اشغالگرِ اراضی فلسطین و ناقض حقوق ملت آن است.

خلف الله تصریح کرد: بنا بر تجربه ملی در سودان و پس از اینکه دشمن صهیونیستی در جدایی شمال از جنوب آن، نقش مهمی ایفا کرد، بر این باوریم که این رژیم، تمامیت ارضی، امنیت و ثبات سودان و امنیت دریای سرخ را تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه سفر کوهن به سودان محکوم است، خاطر نشان کرد: حزب بعث و این گروهها با هم علیه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی کار خواهند کرد. روز جمعه نیز علیه عادی‌سازی تظاهرات برگزار خواهد شد.

«عیاد البله» مسئول سیاسی جنبش اخوان المسلمین سودان نیز ضمن محکومیت این «سفر شوم که هیچ همخوانی با ارزشها و باورهای اسلامی ملت سودان ندارد»، گفت: ما با سایر جنبشها برای مبارزه با عادی‌سازی همکاری خواهیم کرد. ما کمیته‌ای به نام کمیته فلسطین داریم که در راستای مسئله فلسطین تلاش می‌کند».

«عثمان الکلباشی» دبیر کل احزاب مردمی سودان هم گفت که این احزاب با تمامی ابزارهای مسالمت‌آمیز تظاهرات کردند و مخالفت خود را با مسیر عادی‌سازی روابط بروز دادند.

الکلباشی با بیان اینکه سفر وزیر صهیونیستی، «ناراحت کننده و شرم‌آور» بود، تصریح کرد، کسی که به استقبال وزیر خارجه دشمن صهیونیستی رفته است، برای تاریخ سودان و مواضع حمایتی آن از مسئله فلسطین اهمیتی قائل نیست؛ زیرا خارطوم سه «نه» در برابر صهیونیست دارد: نه صلح، نه مذاکره و نه به رسمیت شناختن «اسرائیل».

محمد علی الجزولی رئیس حزب «دولة القانون و التنمیه» در این زمینه گفت: ما این اقدامات فاجعه‌بار را نمی‌پذیریم. موضع ما در مخالفت با عادی‌سازی، اصولی است. جنایتی هم که عبدالفتاح البرهان مرتکب شد، دولت پیشین سودان سودان انجام نداد».

الجزولی با بیان اینکه باید در برابر اشغالکری با مقاومت ایستادگی کرد، نه صلح، خاطر نشان کرد: عادی‌سازی روابط، مشروعیت‌بخشی به اسرائیل و به رسمیت شناختن یک طرف زورگو و متجاوز است که سند بی‌گناهی را به فرد جنایتکار می‌دهد، قربانی را محکوم می‌کند و مقاومت را جرم‌انگاری می‌کند».

این در حالی است که کوهن بعد از بازگشت از سودان گفت که رباط و تل‌‌آویو با یکدیگر توافق سازش امضا می‌کنند. وزارت خارجه سودان هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف در جریان سفر الی کوهن بر سر ادامه تلاش‌ها برای عادیٰ‌سازی روابط با یکدیگر توافق کرده‌اند.

این نخستین بار بود که دولت سودان به صورت رسمی سفر یک مقام رژیم صهیونیستی به آن کشور را تأیید می‌کرد؛ اگرچه در سال‌های اخیر گزارش‌هایی از ارتباطات غیررسمی مقام‌های دو طرف منتشر شده بود.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=108619