افزایش حملات هوایی کشنده آمریکا در سومالی در دوره بایدن

تاریخ ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵ | عنوان: سومالي


وبگاه آمریکایی با استناد به گزارش مرکز فرماندهی آمریکا در آفریقا از افزایش حملات هوایی ایالات متحده در سومالی و کشته شدن غیر نظامیان این کشور آفریقایی خبر داد.


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک وبگاه نظامی آمریکایی با استناد به گزارش مرکز فرماندهی  آمریکا در آفریقا (افریکام) نوشت که ارتش ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ بیش از 1۲ حمله هوایی در سومالی انجام داد که نسبت به سال گذشته بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته است.

به نوشته وبگاه «میلیتری»، برخی در کنگره آمریکا عملیات افریکام را مورد بررسی دقیق قرار داده و بر این باورند که  که شمارش تلفات غیرنظامیان درست صورت نمی‌گیرد.  

بر اساس این گزارش، فرماندهی آفریقای آمریکا در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۲ حمله هوایی در سومالی علیه گروه تروریستی الشباب در کمک به دولت سومالی انجام داد که نسبت به سال گذشته بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته است.

پیش از سال ۲۰۲۳، الشباب حملات خود به دولت سومالی از جمله حملات به شهر «موگادیشو» پایتخت این کشوررا ادامه داده است. در چهارم ژانویه (چهارشنبه ۱۴ دی) ۱۰ نفر توسط بمبگذاران انتحاری که یک مرکز نظامی را هدف قرار دادند، کشته شدند.

پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) چندی قبل در گزارشی نوشت که الشباب بین ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ نیرو در سومالی دارد.

 

برخی قانونگذاران کنگره عملیات ضد تروریسم پنتاگون در قاره آفریقا و به ویژه در سومالی را ناکارآمد عنوان کرده  و گفته‌اند تاثیر چنین حملات هوایی بر جمعیت غیرنظامی بوده است.

در ماه دسامبر«سارا جیکوبز» و «الیزابت وارن» دو قانونگذار آمریکایی نامه‌ای به «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا ارسال کردند و در مورد گزارش تلفات غیرنظامیان سومالی که در سپتامبر منتشر شد، ابراز نگرانی کردند. قانونگذاران استدلال کردند که این گزارش تلفات غیرنظامیان را در مقایسه با گزارش‌های سازمان‌های مختلف حقوق بشر و غیردولتی کمتر شمارش می‌کند.

سومالی سالهاست که  با این گروه تروریستی که در سال ۲۰۰۴، اعلام موجودیت کرد در حال نبرد و درگیری است. این گروه وابسته به القاعده است و تاکنون عملیات های تروریستی متعددی را انجام داده که به کشته شدن هزاران نفر منجر شده است.

آمریکا مدت‌هاست که عملیات هوایی به اصطلاح ضدتروریستی در سومالی انجام می‌دهد. «آفریکام» مرکز فرماندهی آمریکا در آفریقا چندین بار به کشته شدن غیر نظامیان در عملیات ارتش این کشور در سومالی اذعان کرد.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=108615