دیپلمات آفریقایی: کشورهای غربی نفوذ و هژمونی خود را در آفریقا از دست داده‌اند

تاریخ ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲ | عنوان: آفريقا


سفیر اریتره در روسیه با اشاره به اینکه غربیها دیگر در آفریقا نفوذ ندارند، گفت که کشورهای آفریقایی در سایه نظم جدید جهانی می‌توانند آزادنه نفس بکشند.


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پتروس تسگای سفیر اریتره در روسیه تأکید کرد که فرانسه و کشورهای غربی نفوذ خود را در قاره آفریقا از دست داده‌اند و این مسئله برای مردمان این قاره، بسیار مفید خواهد بود.

تسگای به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: کشورهای غربی به ویژه فرانسه نفوذ خود را در قاره سیاه از دست داده‌اند. کشورهای آفریقایی مانند اریتره نیز همین نظر را دارند.

وی ادامه داد: در گذشته، زمانی که آمریکا و فرانسه بر این قاره سیطره داشتند، برای آفریقاییها دشوار بود که بخواهند مخالفت خود را [نسبت به این هژمونی] ابراز کنند، ولی امروز، جهان دیگری به وجود آمده است».

این دیپلمات آفریقایی خاطر نشان کرد، به همین دلیل است که آفریقاییها در سایه جهان جدید، می‌توانند «آزادنه نفس بکشند. این مسئله، به شمار دیگری از کشورها امید داده است که همه چیز در مسیر خوبی پیش می‌رود».

تسگای با بیان اینکه این تغییرات به سود مردم آفریقاست، در پایان ابراز امیدواری کرد که کشورهای بیشتری بتوانند تغییراتی را که رخ می‌دهد، درک کنند؛ «زیرا اکنون فرانسویها نفوذی را که قبلا داشتند، دیگر نخواهند داشت».

در همین ارتباط، آخرین گروه از سربازان اشغالگر فرانسوی شهریور ماه گذشته خاک جمهوری مالی را ترک و کنترل پایگاه نظامی «گائو» را به نیروهای‌ محلی واگذار کردند تا ارتش فرانسه پس از حضوری نُه ساله به عملیات موسوم به «برخان» (Barkhane) در این کشور آفریقایی خاتمه دهد.

روزنامه القدس العربی در خصوص ناکامی‌های متوالی پاریس در قاره آفریقا نوشت: «ضربه محکمی که فرانسه اخیرا در آفریقا خورد، بدون شک خروج این کشور از مالی است. این امر به دلیل تیرگی روابط پاریس با نظامیان در باماکو،کسانی که تنها به قطع رابطه خود با فرانسه راضی نشدند، بلکه تا حد پل زدن با روسیه و مزدوران واگنر پیش رفتند که به اعلام خبرگزاری روسیه موجب شد تا تعدادی هواپیما و هلیکوپتر در اختیار مالی قرار گیرد».





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=108612