رسوایی دیگر برای ماکرون؛ دستور اخراج سفیر فرانسه در بورکینافاسو

تاریخ ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱ | عنوان: بوركينافاسو


در دور تازه تنش فرانسه و بورکینافاسو به سفیر فرانسه در این کشور آفریقایی گفته شده تا خاک بورکینافاسو را ترک کند.


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تنش فرانسه و بورکینافاسو شدت گرفته به طوریکه به نماینده فرانسه در این کشور آفریقایی گفته شده تا خاک بورکینافاسو را ترک کند.

به نوشته شماره سه شنبه وبگاه «ژورنال دکامرون» به فرستاده فرانسه در «اواگادوگو» پایتخت کشور آفریقایی بورکینافاسو گفته شده که این  کشور را ترک کند. به گفته چندین منبع، مقامات دولت انتقالی بورکینافاسو از فرانسه خواسته‌اند «لوک هالاد» سفیر خود در این کشور را فرا بخواند.

مقامات نظامی بورکینافاسو گفته‌اند که دیپلمات فرانسه  دیگر «قابل اعتماد» نیست. این مرحله جدیدی از مناقشه دیپلماتیک بین بورکینافاسو و فرانسه است.

در اواسط ماه دسامبر گذشته، دو شهروند فرانسوی متهم به جاسوسی از ارتش بورکینافاسو از این کشور اخراج شدند. لوک هالاد چندی قبل در نامه‌ای به نمایندگان پارلمان فرانسه اشاره کرده بود که بحران امنیتی در بورکینافاسو در واقع جنگ داخلی است و بخشی از مردم علیه دولت شورش می‌کنند و به دنبال سرنگونی آن هستند.چند روز بعد، در مراسم بزرگداشت روز ملی فرانسه در اوگادوگو، این دیپلمات فرانسه کاربران اینترنتی بورکینافاسایی را «احمق» خواند.

  دولت بورکینافاسو بلافاصله با توصیف این اظهارات به عنوان «بی ادبانه» و «غیر دوستانه» به شدت اعتراض کرد. برخی از شهروندان این کشور نیز  خواستار اخراج وی شده بودند.

از زمان روی کار آمدن «براهیم ترائوره» چندین تظاهرات علیه حضور نظامیان فرانسوی در این کشور برگزار شده است .این اتفاق در پس زمینه نزدیک شدن  بورکینافاسوبه روسیه رخ می‌دهد.

پیشتر، وزارت امور خارجه فرانسه دست داشتن در رخدادهای اخیر بورکینافاسو و کودتای جدیدی که علیه رهبر نظامی کودتاچی سابق این کشور اتفاق افتاد را رد کرد.

 «ابراهیم ترائوره» یک افسر ارشد ارتش بورکینافاسو با قرائت بیانیه‌ای از تلویزیون این کشور اعلام کرد فرمانده ارتش را عزل و دولت نظامی حاکم را منحل کرده و قانون اساسی را به حالت تعلیق درآورده است. 

ترائوره اعلام کرد، با کنار زدن «پل هانری دمیبا»، رهبر نظامی بورکینافاسو، دولت او را منحل کرده و خودش قدرت را در دست گرفته است. به دنبال وقوع این رخداد، گزارش‌هایی مبنی بر اینکه پل هانری دمیبا به یک پایگاه نظامی فرانسه پناهنده شده، منتشر شد.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=108607