تقویت پدافند هوایی مصر؛ سامانه دفاع موشکی چین در قاهره

تاریخ ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵ | عنوان: مصر


منابع رسانه‌ای گزارش دادند که مصر در حال مذاکره با چین برای خرید سامانه موشکی برد کوتاه تا متوسط متحرک «اچ کیو-17» است.


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع رسانه‌ای روز یکشنبه گزارش دادند که مصر در حال مذاکره با چین برای خرید سامانه موشکی متحرک «اچ کیو-۱۷» است.

وبگاه «آرمی راکاگنیشن» نوشت، در دهه هفتاد و هشتاد میلادی، چین بمب افکن «بی-۶» و جنگنده «اف-۶» را به قاهره تحویل داد و چندین جنگنده «میگ-۲۳»  از این کشور دریافت کرد. نیروی دریایی مصر در دهه هشتاد زیردریایی و ناوچه از چین دریافت کرد. چین همچنین به مصر در توسعه سامانه‌های موشکی خود کمک کرده است.

سامانه دفاع موشکی اچ کیو-۱۷ یک سیستم موشکی زمین به هوا با برد کوتاه جهت مقابله با اهداف هوایی  در ارتفاع پست تا متوسط ساخت چین است. این سامانه شامل کامیون چرخدار حامل، یک ایستگاه پرتاب موشک و یک سامانه راداری است. این آتشبار در مجموع ۱۶ موشک حمل می‌کند که به صورت عمودی پرتاب می‌شوند. موشک اچ کیو-۱۷ تا ۱۵ کیلومتر برد دارد و سقف پرواز آن حداکثر ۱۰ کیلومتر است.  

از این سامانه می‌توان برای شناسایی، ردیابی و انهدام اهداف هوایی مانند هواپیما، بالگرد، پهپاد، موشک‌های کروز و مهمات هدایت شونده استفاده کرد. مصر همچنین پهپادهایی را تحت امتیاز چین  تولید کرده است.

رایزنی مقامات مصر با دولت ایتالیا برای خرید ۲۴ فروند جنگنده «یوروفایتر تایفون»  نیز  به مراحل پایانی رسیده  است. هر فروند جنگنده قرار است به ارزش ۱۲۵ میلیون یورو به فروش برسد.

خرید این جنگنده‌ها در قالب یک قراداد بزرگ‌تر رخ می‌دهد، قراردادی که ارزش آن بین ۱۰ الی ۱۲ میلیارد دلار است و شامل خرید کشتی‌های جنگی، جنگنده‌های عملیاتی و آموزشی و ماهواره نظامی می‌شود و در صورت نهایی شدن این قراداد، می‌توان آن را بزرگترین قرارداد خرید سلاح در تاریخ مصر و یکی از بزرگترین فروش‌های تسلیحاتی ایتالیا دانست.

مصر در حالی قصد خرید ۲۴ فروند جنگنده تایفون دارد که یکی از متنوع‌ترین آشیانه‌ها از جنگنده‌های مختلف را دارا می‌باشد. از اف-۱۶ آمریکا تا رافال و میراژ فرانسه و جنگنده‌های میگ -۲۹ و اکنون نیز تایفون ایتالیا قرار است به خدمت ارتش مصر در آید.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=108587