شهریاری خبر داد؛ دعوت مهم الازهر مصر از ایران

تاریخ ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰ | عنوان: مصر


دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خبر داد شیخ الازهر مصر از ایران برای گفت‌وگوهای اسلامی دعوت کرده و ایران ضمن استقبال، آماده اعزام هیأت و دعوت متقابل است.


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، حمید شهریاری دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در ویژه‌برنامه شبکه المیادین لبنان، از دعوت مهم الازهر مصر از ایران برای برگزاری گفت‌وگوهای اسلامی خبر داد.

شهریاری در این برنامه که به مناسبت پوشش تحلیلی تحولات اخیر ایران پخش شد، اعلام کرد که ایران از دعوت شیخ الازهر مصر برای گفت‌وگوهای اسلامی استقبال کرده است. او گفت، یکی از مشکلات کنونی در جهان اسلام، وجود کسانی است که دیگر مسلمان را تکفیر می‌کند... امنیت و ثبات باید بر کل جهان اسلام حکمفرما شود. این دو هم نتیجه گفت‌وگوی اسلامی است.

یک هفته پیش شیخ الازهر در مراسم اختتامیه کنفرانس «شرق و غرب برای همزیستی انسانی» با حضور پاپ در بحرین از علمای اسلام برای آغاز گفت‌وگوی اسلامی- اسلامی وارد عمل شوند. او گفت، «برادرانمان از مسلمانان شیعه را به برگزاری چنین گفت‌وگویی دعوت می کنم».

دعوت الازهر از ایران | شهریاری: از شیخ الازهر دعوت می‌کنم برای سفر به تهران

شهریاری گفت، یک هفته است که این دعوت را پاسخ داده‌ایم و هنوز پاسخ الازهر نیامده و اینجا از تریبون شبکه المیادین دکتر احمد طیب را دعوت می‌کنم که به کشور دوم خود، جمهوری اسلامی ایران بیاید و درباره پایه‌ریزی گفت‌وگوی اسلامی-اسلامی بیشتر صحبت کنیم. من هم آماده سفر به مصر هستم. ما هم آماده‌ایم از گفت‌وگوهای اسلامی-اسلامی میزبانی کنیم.

المیادین پرسید که آیا شما دعوت رسمی می‌کنید؟ و شهریاری گفت، ما الان منتظر پاسخ شیخ احمد طیب هستیم. بله. رابطه ما با الازهر در طول تاریخ برقرار بوده و جوانب مشترک زیادی داریم چرا که الازهر را دولت فاطمی که شیعی بوده پایه‌گذاری کرده است. خط شیخ احمد طیب مذهب شیعه را مذهب پنجم می‌داند و این خط اسلاف ایشان هم بوده است... ما ثابت کرده‌ایم که خط تقریب موفق بوده و این را می‌توان در ارتباط حزب‌الله لبنان و حماس فلسطین دید.

 

اولین محور گفت‌وگوهای اسلامی چه خواهد بود؟

شهریاری در پاسخ به این سوال گفت، اولین محور گفت‌وگو از جانب ما پیشنهاد شده و آن، موضوع قدس شریف و حمایت از آن به عنوان نماد وحدت جهان اسلام است. طبعاً ما هر چقدر که بتوانیم از قدس حمایت خواهیم کرد... ما آماده اعزام یک هیأت از مجمع تقریب به قاهره برای دیدار با شیخ احمد الطیب هستیم تا موضوع گفت‌وگوی اسلامی را بررسی کنیم. ما باید برای تقویت روابط علمای اسلامی و مردم در امت اسلامی تلاش کنیم. موضوع دیگر محکوم کردن عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی خواهد بود. امروز شاهدیم که برخی کشورها به سمت این موضوع حرکت کرده‌اند.. خدا در قرآن کریم همه را به حمایت مظلوم و مقابله با ظالم فراخوانده است. شما اکنون وضعیت کشورهای اسلامی مثل فلسطین، لبنان و سوریه و یمن را می‌بینید. علمای اسلامی باید راهکارهایی برای این مشکلات پیدا کنند. کشورهای اسلامی روند عادی‌سازی با اسرائل را باید متوقف کنند چرا که این امر، نقض اصول دینی و مذهبی و حمایت از ظالم مقابل مظلوم است... به نظر من این طرح شکست خواهد خورد چون مردم کشورهای اسلامی این امر را قبول نخواهند کرد.

برخی تکفیری‌ها وارد مناطق مرزی ایران شده و فعالیت می‌کنند

شهریاری گفت، ما امروز شاهد  طرح اصلی استکبار هستیم که در حال اجراست. این طرح، توطئه اختلاف‌افکنی است. بیش از چهل سال است آمریکا طرح فتنه‌انگیزی را دارد اجرا و تلاش می‌کند که در ایران که قومیت‌های مختلفی در آن زندگی می‌کنند، دچار اختلاف شوند. برخی از این قومیت‌ها در مرزهای ایران زندگی می‌کنند و برخی تکفیری‌ها اکنون وارد برخی مناطق مرزی شده و تلاش می‌کنند مردم را علیه دیگران تحریک کند. دستگاه‌های امنیتی ایران هم در بیانیه‌ای که اخیرا منتشر کردند به این اشاره کردند که ملیون‌ها دلار برای جنگ نرم و اختلاف‌افکنی میان قومیت‌های ایران هزینه شده و برخی شبکه‌های فتنه‌انگیز هم توسط دستگاه اطلاعات ایران شناسایی و بازداشت شده‌اند. اکنون شبکه‌های تلویزیونی متعددی برای ایجاد اختلاف داخلی در ایران برنامه تولید می‌کنند.

دعوت از آن علمای جهان اسلام که جنایت شیراز را محکوم نکردند برای سفر به ایران

شهریاری در پاسخ به سوالی گفت، ما بیش از صد عالم اهل سنت در ایران داریم که حمله تروریستی در شیراز را محکوم کردند. ما شاهد محکومیت وسیع دنیای اسلام بودیم و هر چند برخی پیام تسلیت ندادند این به موضوعات داخلی آن کشورها برمی‌گردد. شاید علمایی که محکوم نکردند، اطلاعات کافی نداشتند یا تحت تأثیر رسانه‌های مغرض قرار گرفته باشند. ما از آنان دعوت می‌کنیم به ایران بیایند و واقعیت را از نزدیک ببینند.

گفت‌وگوهای اسلامی، صرفاً فقهی است یا سیاسی یا؟

المیادین پرسید، آیا ادبیات این گفت‌وگو فقهی است یا سیاسی و اجتماعی یا همه اینها. شهریاری گفت،‌مشکل ما فقه نیست. ما مشکلی در اختلافات فقهی نداریم چون خیلی کم است. من فکر می‌کنم عرصه گفت‌وگو بسیار گسترده است و شامل سیاست، فرهنگ و اجتماع خواهد شد. مثلا تکفیر، موضوعی فقهی است اما بیش از آنکه فقهی باشد، موضوعی سیاسی است... ما نیازمند ترک تفرقه و ممانعت از جنگ میان مسلمانان هستیم. مثلا برای مدتی قطر در محاصره چند کشور اسلامی قرار گرفت... ما باید وحدت در جهان اسلام را تقویت کنیم.

 

چه کسانی بهتر است به این گفت‌وگوها دعوت شوند؟

مجری المیادین در ادامه پرسید، بهتر است چه کسانی و چه نهادهایی به این گفت‌وگوها دعوت شوند و شهریاری به تکفیری‌ها اشاره کرد و گفت، برخی مدارس اسلامی که آموزه‌های رادیکالی و افراطی ترویج می‌کنند می‌تواند یک گزینه باشد. مدارسی که برخی کشورهای عربی مثل عربستان آنان را حمایت مالی می‌کنند. منشأ این تفکر تروریستی، همین مدارس دینی است که برخی کشورهای عربی از آنان حمایت می‌کنند. اگر با علمای این مدارس بنشینیم و گفت‌وگو کنیم شاید به نتیجه خوب و نقاط اشتراکی برسیم چون مستقیم صحبت کردن بهتر از صحبت‌های سیاسی است. این خیلی مهم است که در مورد مدارس دینی که افکار افراطی و تکفیری را ترویج می‌کنند، حساسیت به خرج بدهیم.

گفت‌وگوی سیاسی ایران و عربستان، به حل مشکل کمک می‌کند

شهریاری در پایان توضیح داد که رسیدن به توافق صددرصدی سخت است چرا که اُمراء و حُکام سیاسی هنوز روی آتش اختلافات بنزین می‌ریزند. هر چند ما با برخی مدارس تفکیری و وهابی مشکل جدی داریم.. سخت است که به توافقی برسیم. شاید اگر گفت‌وگوهای سیاسی نیز میان دو کشور ایران و عربستان انجام شود، عربستان قبول کند که از حمایت از برخی از این مدارس افراطی صرف نظر کند.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=108585