پیامد حمایت از اوکراین برای وزیر خارجه ماداگاسکار

تاریخ ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵ | عنوان: ماداگاسكار


رئیس جمهور ماداگاسکار تصمیم گرفت وزیر خارجه خود را به دلیل رای ضد روسیه در سازمان ملل متحد از این سمت برکنار کند.


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رئیس جمهور ماداگاسکار روز چهارشنبه تصمیم گرفت  که وزیر خارجه خود را به دلیل رای دادن علیه روسیه در سازمان ملل متحد از این سمت برکنار کند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» چهارشنبه گذشته، مجمع عمومی سازمان ملل متحد نشستی در زمینه  الحاق چهار منطقه اوکراین به روسیه برگزار کرد.

به گزارش این منبع خبری، دو مقام ارشد دفتر «آندری راجولینا» رئیس جمهور ماداگاسکار گفتند که  «ریچارد راندریاماندراتو» وزیرخارجه این کشور به دلیل اینکه یکی از کسانی بود که علیه روسیه رای داده بود، با دستور رئیس جمهور  از سمت خود برکنار شد.

تهاجم روسیه به اوکراین در سال جاری بسیاری از کشورهای آفریقایی را در موقعیت دیپلماتیک نامناسبی قرار داده است. بسیاری از آنها با غرب و روسیه روابط اقتصادی دارند.

مناطق «دونتسک»، «لوهانسک»، «خرسون» و «زاپروژیا» حدود سه هفته پیش همه‌پرسی‌هایی برای پیوستن به خاک روسیه برگزار کردند.  این چهار منطقه در مجموع حدود ۱۵ درصد از خاک اوکراین را تشکیل می‌دهند.

در منطقه دونتسک ۹۹.۲۳% از پیوستن به روسیه حمایت کردند. نرخ مشارکت در این همه‌پرسی ۹۷.۵۱% گزارش شد. در لوهانسک هم ۹۸.۴۲% به نفع پیوستن به روسیه رأی دادند. در خرسون، میزان حمایت ۸۷.۵% و در زاپروژیا، ۹۰.۱% بود.

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونستک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرده و گفته است که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=108578