حزب الجزایری: فرانسه باید به خاطر کشتار 1961 عذرخواهی کند

تاریخ ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷ | عنوان: الجزاير


حزب جبهة التحریر الوطنی الجزایر در سالگرد کشتار مردم این کشور در اکتبر 1961 به دست نظامیان فرانسوی، تأکید کرد که پاریس بخاطر این جنایات باید عذرخواهی کند.


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، حزب «جبهة التحریر الوطنی» (جبهه آزادیبخش ملی) الجزایر که بزرگترین حزب در این کشور به شمار می‌رود، از استعمارگری فرانسه در این کشور به شدت انتقاد کرد.

روزنامه رأی الیوم به نقل از این حزب گزارش داد، حزب جبهه آزادیبخش ملی الجزایر تأکید دارد که فرانسه باید به خاطر جنایت ۱۷ اکتبر ۱۹۶۱ از الجزایر عذرخواهی کند.

در تاریخ مذکور، پلیس فرانسه در پاریس به تظاهرات مسالمت‌آمیز هزاران الجزایری حمله کرد. مردم الجزایر در تظاهرات خود، خواستار استقلال کشور خود بودند.

مورخان می‌گویند که پلیس فرانسه صدها شهروند الجزایری را در تظاهرات مذکور، به قتل رساند و شماری از افراد زخمی را از روی پل به رود «سن» پاریس انداخت که به کشتار سال ۱۹۶۱ پاریس مشهور شد.

این حزب الجزایری تأکید کرد که مسئولان فرانسوی باید به این کشتار تاریخی اعتراف کنند.این حزب که پیشتر حزب حاکم بر الجزایر بود، بیشترین نماینده را در پارلمان کنونی این کشور دارد.

در همین ارتباط،  وبگاه فرانسوی «مدیا پارت» متخصص در انتشار تحقیقات، خرداد ماه گذشته در گزارشی فاش کرد که «شارل دوگل» رئیس‌جمهور اسبق فرانسه در جریان کشته شدن مردم الجزایر در تاریخ ۱۷ اکتبر سال ۱۹۶۱ به دست نیروهای پلیس این کشور بوده؛ اما «موریس پپن» رئیس پلیس پاریس و دیگر وزرای مسئول را در پست‌های خودشان نگاه داشته و آن‌ها را مجازات نکرده است.

 «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در ماه اکتبر سال ۲۰۲۱ برای اولین بار اعتراف کرد که حدود ۱۲ هزار نفر از شهروندان الجزایر در آن‌ سال‌ها بازداشت شدند و پس کشتار ده‌ها نفر از آن‌ها، جسدشان در رود سن انداخته شد و تعداد زیادی آن‌ها نیز مجروح شدند.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=108575