نخست وزیر فرانسه با دستورکار بهبود روابط به الجزایر رفت

تاریخ ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲ | عنوان: الجزاير


نخست وزیر فرانسه در ادامه تلاش‌های دولت متبوعش برای بهتر کردن روابط با الجزایر، به این کشور که هنوز وقایع تلخ دوران استعمارگری پاریس را از یاد نبرده، سفر کرد.


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «الیزابت بورن»، نخست وزیر فرانسه از روز یکشنبه سفر به الجزایر در صدر یک هیات از مقامات رده بالای فرانسوی را با دستورکار پیگیری بهبود روابط با این کشور که زمانی مستعمره فرانسه بود و اکنون یک صادرکننده مهم گاز است شروع کرد.

به نوشته پایگاه خبری «فرانس 24»، این سفر دو روزه نخست وزیر فرانسه به همراه 16 تن از وزیران و مقامات دولت فرانسه – یک سوم اعضای دولتش – شش هفته بعد از آن که «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه نیز  با هدف پایان دادن به چند ماه تنش، سفر سه‌ روزه‌ای به الجزایر داشت، رخ می‌دهد.

طبق اعلام دفتر الیزابت بورن، قرار است او در این سفر به امضای توافقاتی در زمینه همکاری اقتصادی از جمله در زمینه انرژی بپردازد هر چند که موضوع تحویل گاز طبیعی به فرانسه «روی میز مذاکره نیست.»

بر اساس گزارش فرانس 24، سال گذشته میلادی، ماکرون در اظهارنظری که خشم شدید الجزایر را در پی داشت، موجودیت این کشور در قبل از دوران اشغالگری فرانسه را زیر سوال برد و دولت الجزایر را متهم به «دامن زدن به نفرت علیه فرانسه» کرد. بعد از طرح این اظهارنظرهای تحریک آمیز از سوی ماکرون، روابط میان این کشور حوزه شمال آفریقا و فرانسه برای مدتی دچار تنش شد.

ماکرون و «عبدالمجید تبون»، همتای الجزایری‌اش در جریان سفر ماه آگوست رئیس جمهور فرانسه به الجزایر تلاش کردند به تنشها پایان دهند و به اعلام «یک پویایی جدید و غیرقابل بازگشت برای پیشرفت» در روابط دو طرف پرداختند.

نخست وزیر فرانسه قرار است در ادامه سفرش به الجزایر به دیدار تبون و همچنین «ایمن بن عبدالحرمان»، نخست وزیر الجزایر که با او قرار است چند توافقنامه امضا کند برود.

الیزابت بورن در مصاحبه‌ای با وبسایت خبری «TSA» گفت، تمرکز این سفرش بر مسائل «آموزش، فرهنگ، محیط زیست و اقتصاد» خواهد بود. او بیان کرد: «همکاری بیشتر منشا رشد برای هر دو کشور خواهد بود.»

بورن قرار است بعد از ورود به الجزایر ابتدا در محل یک بنای یادبود کشته‌شدگان هشت سال جنگ استقلال الجزایر یک حلقه گل قرار داده و سپس به بازدید از گورستان اتباع الجزایری که در دوران 132 ساله حاکمیت استعمارگری فرانسه ساکن الجزایر بودند برود.

به نوشته فرانسه 24، مساله پرمناقشه تاریخ دو کشور، به ویژه تاریخ مربوط به زمان جنگ قرار نیست در دستور کار این سفر او حضور پررنگی داشته باشد.

ماکرون در سفر چند هفته پیش به الجزایر به اعلام تشکیل یک کمیسیون مشترک از مورخانی که اتفاقات دوران استعمارگری از جمله اتفاقات زمان جنگ استقلال را بررسی می‌کنند پرداخت اما بار دیگر عذرخواهی کردن دولتش از بابت جنایات ارتکاب یافته از سوی فرانسه در دوران استعمارگری را رد کرد.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=108570