موافقت رهبر کودتای بورکینافاسو با استعفای مشروط رئیس جمهور مخلوع

تاریخ ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶ | عنوان: بوركينافاسو


رهبر کودتاچی جدید بورکینافاسو که جمعه شب با صدور بیانیه‌ای از انحلال دولت نظامی این کشور و عزل «پل هانری دمیبا»، رهبر این دولت خبر داد، با استعفای مشروط دمیبا موافقت کرده است.


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، خبرگزاری «رویترز» به نقل از رهبران مذهبی و سنتی بورکینافاسو گزارش داد، «ابراهیم ترائوره»، افسر ارشدی که سه روز قبل با رهبری یک کودتا و با صدور بیانیه‌ای خود را رهبر نظامی خودخوانده بورکینافاسو اعلام کرد، استعفای مشروط پل هانری دمیبا را برای اجتناب از خشونت بیشتر قبول کرده است.

به نوشته رویترز، ترائوره بر اساس توافقی که در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام شد، با هفت شرط از جمله تضمین امنیت دمیبا و سربازان حامی او و پایبندی به وعده‌های داده شده به بلوک منطقه‌ای «اکوواس» غرب آفریقا برای بازگشت به حاکمیت قانون اساسی تا ماه جولای 2024 موافقت کرده است.

یکی از اعضای خانواده دمیبا به خبرگزاری رویترز گفت، او روز یکشنبه خاک بورکینافاسو را ترک کرده است.

ترائوره پیشتر بعد از وقوع اعتراضاتی خشونت‌آمیز در مقابل سفارت فرانسه در بورکینافاسو و چند روز درگیری که منتهی به سرنگونی دولت نظامی حاکم در این کشور شد، از برقرار شدن مجدد نظم خبر داد.

اختلافات و شکاف‌ها در ارتش بورکینافاسو بعد از آن بالا گرفت که تعداد زیادی از سربازان این ارتش به دنبال تضعیف نفوذ فرانسه در این کشور، حمایت روسیه را خواستار شدند.

دست کم سه ویدیویی که روزهای شنبه و یکشنبه در فضای مجازی انتشار یافت نشان داد، گروه‌های سربازان سوار بر نفربرهای زرهی پرچم‌های روسیه را تکان داده و جمعیت اطراف آنها نیز شعار «روسیه،‌روسیه» سر دادند.

تیم نیروهای وابسته به ترائوره از مردم خواستند حملات به سفارت فرانسه را متوقف کنند. بعد از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه دمیبا به سفارت فرانسه پناهنده شده، معترضان ساختمان این سفارتخانه را مورد حمله قرار دادند.

بر اساس یک بیانیه منتشر شده از سوی ارتش بورکینافاسو، ترائوره تا زمانی که در هفته‌های آتی یک رئیس جمهور نظامی یا غیرنظامی برای یک دولت انتقالی در بورکینافاسو منصوب شود، موقتا رئیس جمهور این کشور است.

سربازانی که دمیبا را سرنگون کردند گفتند، این رهبر سابق نظامی بورکینافاسو که قبلا خودش در ماه ژانویه با کودتا روی کار آمد برنامه‌ای که قرار بود بر اساس آن به سراغ شرکای دیگری برای این کشور برود را نقض کرد.

آنها نامی از این شرکا نبردند اما برخی ناظران و حامیان گفتند این سربازان خواستار مشارکت نزدیک‌تر با روسیه بودند.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=108566