از ترکیه تا تونس؛ واکنش‌ها به درگذشت القرضاوی

تاریخ ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴ | عنوان: آفريقا


کشورهای عربی و جنبش‌های اسلامی طی بیانیه‌ها و پیا‌م‌های مختلفی درگذشت «یوسف القرضاوی» را تسلیت گفتند.


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روز گذشته کشورهای عربی و اسلامی روز دوشنبه طی بیانیه‌ها و پیا‌م‌های مختلفی به درگذشت «یوسف القرضاوی» پدر معنوی جنبش «اخوان المسلمین» واکنش نشان داد و این پیشامد را تسلیت گفتند.

طبق گزارش خبرگزاری «آناتولی»، ترکیه و قطر در واکنش‌های گسترده‌ای به درگذشت یوسف القرضاوی، عالم سنی‌مذهب مصری، او را «تجدید‌کننده» توصیف و برایش رحمت الهی مسئلت کردند.

اتحادیه جهانی علمای مسلمان در بیانیه‌ای ضمن اعلام تاسف از درگذشت القرضاوی، بنیانگذار خود تأکید کرد که «امت اسلامی یک عالم آگاه در میان علمای وفادار به خود را از دست داده است».

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی با فرزند وی «عبدالرحمن یوسف» ضمن تسلیت به خانواده قرضاوی، از خداوند برایشان رحمت واسعه الهی خواستار شد.

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست‌وزیر و وزیر امورخارجه قطر در توئیتی درگذشت القرضاوی تسلیت گفته و نوشت: او زندگی خود را در خدمت دین و ملت خود سپری کرد.

«سراج الحق» رهبر حزب «جماعت اسلامی» پاکستان، در توئیتی به زبان عربی ضمن تسلیت درگذشت القرضاوی گفت «او زندگی خود را وقف خدمت به اسلام، آموزش و دفاع از آرمان‌های ملتش کرد».

حزب «عدالت برای توسعه» در مغرب ضمن تسلیت به خانواده القرضاوی و امت اسلامی، او را «یکی از پیشگامان بزرگ اعتدال در جهان عرب و اسلام» توصیف کرد.

«راشد الغنوشی» رئیس «حزب النهضه» تونس در بیانیه‌ای درگذشت القرضاوی را تسلیت گفته و تاکید کرد: «آن مرحوم در تبیین احکام اسلام و دفاع از ملت خود با تأیید اصل اعتدال جان خود را فدا کرد».

«حزب اسلامی» عراق در بیانیه‌ای درگذشت القرضاوی را تسلیت گفته او را «نمونه اندیشه و فقه اسلامی معتدل» خواند.

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس و جنبش جهاد اسلامی از فلسطین در دو بیانیه جداگانه، درگذشت القرضاوی را تسلیت گفته و خاطرنشان کردند که او «زندگی خود را برای دفاع از آرمان فلسطین وقف کرد».

مجلس اسلامی سوریه هم در بیانیه‌ای درگذشت القرضاوی را تسلیت گفته و تاکید کرد که وی «علامه دایره المعارف و متفکری اسلامی بود».

خانواده «محمد مرسی» رئیس‌جمهور پیشین مصر نیز در بیانیه‌ای درگذشت القرضاوی را تسلیت گفته و تأکید کردند که او زندگی خود را وقف علم، آموزش، اصلاحات و اجتهاد کرد و مکتب اسلام جامع بود.

جماعت اخوان المسلمین نیز در دو بیانیه تأیید کردند که القرضاوی «پس از سفری طولانی و پربرکت که خیر آن به مسلمانان در شرق و غرب زمین رسیده، با پروردگارش را ملاقات خواهد کرد» و او را «یکی از برجسته‌ترین حامیان اعتدال اسلامی» معرفی کردند.

منابع رسانه‌ای، روز دوشنبه، ۲۶ سپتامبر، از درگذشت «یوسف القرضاوی» موسس و دبیرکل سابق اتحادیه جهانی علمای مسلمان در دوحه خبر داده بودند.

القرضاوی که  پدر معنوی اخوان المسلمین به شمار می‌رفت، متولد سال ۱۹۲۶ در یکی از روستاهای حومه محله الکبری در استان «غربیه» مصر بود. وی را یکی از نظریه‌پردازان اصلی جریان موسوم به الوسطیة و تربیت‌شده مدرسهٔ حسن البنا و اخوان المسلمین می‌دانند که به دلیل کتاب‌هایش و برنامه‌های دینی تلویزیونی و موضع‌گیری علیه برخی از حکام عرب و سران کشورهای غربی بسیار مشهور شد.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=108563