امیرعبداللهیان: به تلاش‌های خود برای برقراری آتش بس در اوکراین ادامه می‌دهیم

تاریخ ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۳ | عنوان: آفريقاي جنوبي


وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه آفریقای جنوبی گفت: به تلاش‌های خود برای برقراری آتش بس در اوکراین ادامه می‌دهیم و موضع اصولی ما مخالفت با جنگ و خاتمه دادن به بحران اوکراین از طریق سیاسی است.


به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه ۱۷ شهریور ماه با خانم «نالدی پاندور» وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی در خصوص مهم‌ترین موضوعات در دستورکار توسعه روابط دوجانبه و برخی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به صورت تلفنی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اهمیت قاره آفریقا در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، بر عزم جدی دولت ایران برای توسعه روابط با این قاره به ویژه با آفریقای جنوبی تأکید کرد.

امیرعبداللهیان ضمن اشاره به مقدمات برگزاری پانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، ابراز امیدواری کرد از فرصت‌ها و ظرفیت‌های فراوان دو کشور بیش از پیش بهره برداری شود.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: از دیرباز همکاری‌های خوبی بین دو کشور در زمینه انرژی جریان داشته و آمادگی داریم همکاری‌ها در حوزه‌های مورد علاقه طرفین هر چه بیشتر تقویت شود. 

امیرعبداللهیان همچنین از مواضع آفریقای جنوبی در قبال مسئله فلسطین و سیاست حمایتی این کشور از مردم مظلوم فلسطین قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ارتباط با جنگ اوکراین اظهار داشت: ما به تلاش‌های خود برای برقراری آتش بس در اوکراین ادامه می‌دهیم و موضع اصولی ما مخالفت با جنگ و خاتمه دادن به بحران اوکراین از طریق سیاسی است.

خانم نالدی پاندور وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به جایگاه مهم جمهوری اسلامی ایران و ظرفیت‌های مهم آن، ضمن قدردانی از تلاش‌ها برای برگزاری دور جدید کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، بر اهمیت اجرایی شدن توافقات کمیسیون مشترک تاکید کرد.

وزیر خارجه آفریقای جنوبی ضمن اشاره به نقش مهم جمهوری اسلامی ایران برای میانجیگری در بحران اوکراین تاکید کرد: این آتش بس برای همه طرف‌ها و جامعه بین‌المللی مهم است، چون پیامدهای این جنگ، باعث بحران غذایی و انرژی در برخی از کشورها شده است و امیدواریم از طریق مذاکرات نگرانی‌های روسیه و اوکراین پاسخ داده شود.

* تاکید بر دعوت رئیس جمهور آفریقای جنوبی از آیت‌الله رئیسی برای سفر رسمی به پرتوریا

وی همچنین ابراز امیدواری کرد تا مذاکرات ‌هسته‌ای ایران هر چه زودتر به نتیجه برسد.

خانم نالدی پاندور ضمن تاکید بر دعوت رئیس جمهور کشورش از آیت‌الله رئیسی برای سفر رسمی به پرتوریا، ابراز امیدواری کرد، سفر آتی رئیس جمهور اسلامی ایران به آفریقای جنوبی پایه گذار جهش در روابط دوجانبه باشد.

طرفین در این رایزنی تلفنی آخرین وضعیت مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها را مورد بررسی قرار دادند.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=108544