سفر بلینکن به آفریقا بعد از ناتوانی در تشکیل جبهه جنگ سرد ضد روسیه و چین

تاریخ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۲ | عنوان: آفريقا


وزیر امور خارجه آمریکا امروز یکشنبه در ابتدای سفرهایش به چند کشور آفریقایی وارد آفریقای جنوبی شد. این سفر بعد از آن انجام شود که واشنگتن در تشکیل جبهه جنگ سرد ضد روسیه و چین شکست خورده است.


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، به نوشته پایگاه اینترنتی گلوبال تایمز، تحلیلگران معتقدند اگرچه آمریکا در تلاش برای مقابله با نفوذ چین و روسیه است اما واشنگتن در تشکیل یک باشگاه جدید برای دستیابی به هدفش در راستای مهار این دو کشور با توجه به وجود همکاریهای چشمگیر بین چین و آفریقا و تعامل عمیق مسکو با این قاره شکست خواهد خورد.

آنها متذکر می شوند: علاوه بر این، کشورهای آفریقایی مانند آفریقای جنوبی که هنوز خاطرات زمان جنگ سرد را به یاد دارند بیشتر بر مسائل داخلی خود مانند بهبود وضعیت اقتصادی تمرکز می کنند و انتظار می رود با اجتناب از جانبداری بین قدرت های بزرگ، موضع متعادل و عمل گرایانه تری اتخاذ کنند.

بر اساس گزارش رسانه های آمریکایی، انتظار می رود آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا فردا دوشنبه سخنرانی مهمی در مورد استراتژی واشنگتن در قبال منطقه جنوب صحرای آفریقا ایراد کند. این دومین سفر این دیپلمات ارشد آمریکایی به منطقه پس از سفرش به کنیا، نیجریه و سنگال در نوامبر 2021 است. هدف از این سفر او "تلاش برای جبران عقب افتادگی" در راستای مقابله با نفوذ فزاینده روسیه و چین در منطقه تلقی می شود.

این سفر بلینکن پس از سفر اخیر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به منطقه انجام شد. او به تازگی سفر خود به آفریقا را با رفتن به مصر، اتیوپی، اوگاندا و جمهوری کنگو به پایان رساند. نیویورک تایمز روز یکشنبه به نقل از تحلیلگران آمریکایی نوشت: ما به دیپلماسی استراتژیک به سبک جنگ سرد که در آن ابرقدرت ها در تلاش برای متقاعد کردن کشورهای آفریقایی در خصوص درست بودن روایت خودشان بوده و برای جلب حمایت آنها رقابت می کنند باز گشته ایم.

این رسانه آمریکایی نوشت که در طول دوره جنگ سرد، غرب و اتحاد جماهیر شوروی سابق تلاش کردند تا متحدان یا نایبهایی را در میان کشورهای در حال توسعه به دست آورند و در نتیجه توسعه اقتصادی و سیاسی آفریقا با مانع مواجه شد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از زمان روی کار آمدن در ژانویه 2021، در ظاهر نشان داد که اقداماتی را در راستای اصلاح نگرش تحقیر آمیز دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا، نسبت به آفریقا اتخاذ کرده و قول همکاری با کشورهای آفریقایی را داده و مواضعی در ابراز احترام متقابل و همچنین همبستگی نسبت به آنها را مطرح کرد. رسانه های آمریکایی گزارش دادند با وجود اعلامیه کاخ سفید در ماه ژوئیه در خصوص تدارکش برای برگزاری نشست بزرگی با شرکت رهبران سراسر این قاره در ماه دسامبر، دولت واشنگتن در تدارک است تا از استراتژی جدیدی نسبت به این قاره با هدف احیای تعاملات آمریکا و رقابت با چین و روسیه رونمایی کند. .

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز یکشنبه در توییتی نوشت که بلینکن استراتژی آمریکا نسبت به حوزه جنوب منطقه صحرا در آفریقا را راه اندازی خواهد کرد و هیاتی آمریکایی را در اجلاسی تحت عنوان گفتگوی راهبردی آمریکا- آفریقای جنوبی سرپرستی خواهد کرد.

هوانگ لیژی، یک استاد دانشکده مطالعات آفریقا در دانشگاه مطالعات خارجی پکن، امروز یکشنبه به گلوبال تایمز گفت:  اگرچه آفریقای جنوبی با کشورهای غربی مثل آمریکا و انگلیس روابطی نزدیک دارد این انتظار که این کشور آفریقایی تبدیل به بخشی از «حلقه دوستان» غربی های تحت رهبری آمریکا برای مقابله با چین شود واقع بینانه نیست. آفریقای جنوبی هویتی چند بعدی دارد. این  کشور تاریخچه زیادی در زمینه تعامل با آمریکا و انگلیس داشته که این میراثهای مثبت و منفی به جای گذاشته است. از سوی دیگر این کشور یکی از کشورهای بزرگ نوظهور محسوب می شود که تعامل فعالانه با چین داشته و بخشی از بلوک اقتصادی بریکس است.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=108468