۲۴ جنگنده تایفون وارد ناوگان هوایی ارتش مصر می‌شود

تاریخ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۰ | عنوان: مصر


قرار است دولت ایتالیا 24 فروند جنگنده تایفون به ارزش سه میلیارد یورو به مصر بفروشد.


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رایزنی مقامات مصر با دولت ایتالیا برای خرید ۲۴ فروند جنگنده یوروفایتر تایفون (Eurofighter Typhoon) به مراحل پایانی رسیده و تنها به امضای پایانی نخست‌وزیر ایتالیا نیاز دارد تا اجرایی شود.

به نوشته وبگاه دیفینس عرب، هر فروند جنگنده قرار است به ارزش ۱۲۵ میلیون یورو به فروش برسد، در حالیکه ایتالیا در ابتدا قیمت ۲۰۰ میلیون یورو برای هر جنگنده را مطرح کرده بود.

خرید این جنگنده‌ها در قالب یک قراداد بزرگ‌تر رخ می‌دهد، قراردادی که ارزش آن بین ۱۰ الی ۱۲ میلیارد دلار است و شامل خرید کشتی‌های جنگی، جنگنده‌های عملیاتی و آموزشی و ماهواره نظامی می‌شود و در صورت نهایی شدن این قراداد، می‌توان آن را بزرگترین قرارداد خرید سلاح در تاریخ مصر و یکی از بزرگترین فروش‌های تسلیحاتی ایتالیا دانست.

مصر در حالی قصد خرید ۲۴ فروند جنگنده تایفون دارد که یکی از متنوع‌ترین آشیانه‌ها از جنگنده‌های مختلف را دارا می‌باشد. از اف-۱۶ آمریکا تا رافال و میراژ فرانسه و جنگنده‌های میگ ۲۹ و اکنون نیز تایفون ایتالیا قرار است به خدمت ارتش مصر در آید.

جنگنده چند ملیتی تایفون پروژه مشترک چهار کشور اروپایی از جمله انگلیس، آلمان، ایتالیا و اسپانیا و به نوعی ستون فقرات نیروی هوایی ناتو در اروپا به شمار می‌رود. فرانسه نیز در ابتدا در این پروژه حضور داشت اما سپس تصمیم گرفت جنگنده خود به نام «رافال» را بسازد.

 

پیش از این قطر نیز اعلام کرده بود که قصد خرید این جنگنده‌ها را از کشور انگلیس دارد، و قرار است اولین سری از جنگنده‌های انگلیسی تایفون از ماه آگوست آینده وارد قطر شود.

 تاکنون این هواپیما در نیروی هوایی انگلیس، ایتالیا، اتریش، آلمان، اسپانیا، عمان و عربستان سعودی به خدمت گرفته شده و دولت کویت نیز در سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۸ فروند جنگنه تایفون به ارزش هشت میلیارد دلار را سفارش داد که تاکنون شش فروند از آن را تحویل گرفته است. در مجموع تا سال ۲۰۱۹ تعداد ۶۲۳ فروند از این جنگنده تولید یا ثبت سفارش شده است.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=108466