تونس کاردار آمریکا را فراخواند

تاریخ ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱ | عنوان: تونس


در پی اظهارات مداخله‌جویانه وزیر خارجه آمریکا، تونس کاردار آمریکا در این کشور را فراخواند.


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در پی اظهارات اخیر «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در خصوص روند سیاسی در تونس، «ناتاشا فرانچسکی» (Natasha Franceschi) کاردار آمریکا در تونس به وزارت خارجه تونس فراخوانده شد.

بر اساس گزارش «رأی الیوم»، «قیس سعید» رئیس‌جمهور تونس بر رد هرگونه مداخله خارجی در امور کشورش تأکید کرده است.

قیس سعید در دیدار با «عثمان الجرندی» وزیر خارجه تونس گفت، تونس یک کشور مستقل و دارای حاکمیت است و حاکمیت و استقلال آن مافوق همه ملاحظات قرار دارد.

سه‌شنبه هفته گذشته «فارق بوعسکر» رئیس کمیته انتخابات در تونس اعلام کرد، طرح قانون اساسی جدید تونس با اکثریت آرا موافق ۹۴.۶۰ درصد در مقابل ۵.۴ درصد رأی مخالف به تصویب رسید.

بنا به گفته وی، ۲ میلیون و ۶۳۰ هزار و ۹۴ رأی‌دهنده از مجموع ۹ میلیون و ۲۷۸ هزار و ۵۴۱ نفر واجد شرایط رأی (حدود ۳۰ درصد) در این همه‌پرسی شرکت کردند.

به اساس گزارش‌ها، رئیس جمهور تونس، مفادی را به پیش‌نویس قانون اساسی این کشور افزوده که از بازخواست وی ممانعت می‌کند و به او اجازه می‌دهد اختیارات خود را تثبیت کند و بر سایر قوا در این کشور، سیطره داشته باشد.

برخی قوای سیاسی اصلی در تونس مانند «النهضه» و «جبهه الخلاص الوطنی» نتایج این همه‌پرسی را به دلیل آنکه حدود ۷۵ درصد مردم در آن شرکت نکرده‌اند؛ رد کرده‌اند.

آنتونی بلینکن در اظهاراتی خواستار اصلاحات شفاف در تونس برای کسب اعتماد دوباره کسانی شده بود که در همه‌پرسی قانون اساسی شرکت نکرده‌اند.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=108458