ادامه تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای تقویت عادی‌سازی با مغرب

تاریخ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۴ | عنوان: مراكش


به دنبال سفر اخیر عالی‌ترین مقام ارتش رژیم صهیونیستی به مغرب، یک هیات اعزامی کابینه تل‌آویو روز یکشنبه (امروز) از رباط دیدن می‌کند.


به گزارش گروه بین‌‍الملل خبرگزاری فارس، در حالی که رژیم صهیونیستی در تلاش برای تقویت روابط با مغرب پس از عادی‌سازی روابط است، منابع رسانه‌ای این رژیم از برنامه سفر یک هیات عالی رتبه تل‌آویو به رباط خبر داد.

منابع رسانه‌ای در فلسطین اشغالی خبر دادند، هیات اعزامی کابینه رژیم صهیونیستی به ریاست «عیساوی فِرِج» وزیر «همکاری منطقه‌ای» این رژیم یکشنبه (امروز) به مغرب سفر  با مقام‌های این کشور آفریقایی دیدار می‌کند.

 روزنامه صهیونیستی «جروالم پست»  گزارش داد، وزیر کابینه رژیم صهیونیستی در جریان این سفر رسمی با «عبداللطیف میرائوی» وزیر آموزش عالی، تحقیقات علمی و ابتکار مغرب دیدار می‌کند.

طبق این گزارش، دستور کار دیدار «عیساوی فِرِج» با عبداللطیف میرائوی همکاری رژیم صهیونیستی و مغرب در زمینه برنامه بورسیه تبادل دانشجو اعلام شده است.

قرار است مقامات رژیم صهیونیستی خبرنگاران عرب‌تبار و یهودی را که همگی زن هستند، همراه این هیات اعزامی تل‌آویو به رباط اعزام کنند تا به ادعای این رژیم، «برابری جنسیتی و حضور زنان در رسانه‌های عربی» را ترویج کنند.

سفر هیات اعزامی تل‌آویو به رباط در شرایطی انجام می‌شود که اخیرا «آویو کوخاوی» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی به مغرب رفت و اولین سفر عالی‌ترین مقام ارتش این رژیم به مغرب پس از عادی‌سازی روابط در سال ۲۰۲۰ انجام شد.

هفته گذشته روزنامه صهیونیستی «هآرتص» گزارشی درباره روابط چند دهه‌ای تل‌آویو و رباط خبر داد و از حجم و نوع سلاح‌های صادر شده اسرائیلی به مغرب پرده برداشت.

طبق این گزارش، در طول ده‌ها سال روابط امنیتی سری میان مغرب و رژیم اسرائیل برقرار بود و گردشگران اسرائیلی می‌توانستند به راحتی به مغرب سفر کنند. این روابط پس از توافق اسلو در سال ۱۹۹۳ تقویت شد و با انتفاضه دوم در سال ۲۰۰۰ قطع شود اما بار دیگر در پایان سال ۲۰۲۰ از سر گرفته شد زمانی که مغرب به عنوان چهارمین کشور به توافق موسوم به«آبراهام» -یا همان عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی- پیوست.

هآرتص همچنین خبر داد، رژیم صهیونیستی و مغرب تاریخی طولانی در همکاری امنیتی و اطلاعاتی دارند، موساد در رباط دفتر دارد و در سال ۱۹۶۷ رژیم اسرائیل، اضافه سلاح ارتش خود که ساخت فرانسه بود را به مغرب فروخت. همانگونه که مستشاران نظامی اسرائیلی به مغرب رفتند تا به این کشور در اقدام علیه جبهه پولیساریو کمک کنند.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=108451