وزارت کشور تونس از تلاش برای ترور رئیس‌جمهور این کشور خبر داد

تاریخ ۰۴ تیر ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۸ | عنوان: تونس


وزارت کشور تونس اعلام کرد که گروهی با حمایت‌های خارجی در این کشور قصد ترور رئیس‌جمهور تونس را داشته‌اند.


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت کشور تونس، بعدازظهر جمعه، از تلاش برای ترور «قیس سعید» رئیس‌ جمهور این کشور خبر داد.

بنابر گزارش پایگاه خبری «موزاییک اف‌ام»، وزارت کشور تونس اعلام کرد: «ما اطلاعاتی درباره در معرض تهدید بودن زندگی رئیس‌جمهور و اقدام علیه نهاد ریاست‌جمهوری دریافت کردیم. سه نفر از انجمن «نماء»  را به علت دریافت حمایت مالی از خارج بازداشت کردیم.»

وزارت کشور تونس در ادامه افزود: «برخی طرف‌های داخلی و خارجی برای ترور رئیس‌جمهور و اقدام علیه نهاد ریاست‌جمهوری برنامه‌ریزی کرده بودند. چند فرد در مسئله مشکوک دریافت پول از خارج نقش داشته‌اند و پرونده‌ها آن‌ها همچنان در حال بررسی است.»

در ادامه اعلام شد: «ما با نهادهای نظامی کاملا هماهنگ هستیم. ترجیح دادیم نقشه حمله به رئیس‌جمهور و نهاد ریاست‌جمهوری را به علت اهمیت این مرحله به اطلاع مردم برسانیم. عامل عملیات تروریستی که قرار بود علیه یک نهاد حساس در مرکز پایتخت انجام شود،‌دستگیر شده است.»

مدتی است که اقدمات رئیس‌جمهور تونس با انتقادات برخی احزاب سیاسی در این کشور مواجه شده است. رئیس‌ جمهور این کشور در ۲۵ جولای گذشته فعالیت قوای این کشور را به حال تعلیق درآورد و پارلمان این کشور را نیز معلق کرد و سپس آن را تا زمان برگزاری انتخابات قانونگذاری در اواخر سال جاری منحل نمود.

با آنکه برخی از احزاب تونسی این اقدامات را «کودتا علیه قانون اساسی» این کشور قلمداد کردند، اما برخی دیگر از احزاب تونسی بر این باورند این گام «تصحیح روند انقلاب سال ۲۰۱۱» در این کشور است. با این حال، رئیس جمهور تونس اعتقاد دارد که اقداماتش «تدابیری در چارچوب قانون اساسی و برای محافظت از کشور در برابر خطری قریب‌الوقوع هستند.»

از طرف دیگر، اقدامات رئیس جمهور تونس طی چند ماه گذشته با انتقاد قضات این کشور مواجه بوده و آن‌ها بارها از مداخله و اعمال فشار مستمر رئیس جمهور بر قضات انتقاد کرده‌اند.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=108403