تجلی هولوکاست واقعی در الجزائر به دست فرانسه

تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۴ | عنوان: الجزاير


هفتاد و هفت سال از نسل‌کشی فرانسه در الجزائر می‌گذرد، البته فرانسوی‌ها پیش از آن نیز مرتکب جنایت‌های دیگر در این کشور آفریقایی شده بودند.


نیروهای اشغالگر فرانسه در  الجزائر در ۸ مه ۱۹۴۵ قتل عامی وحشتناک در مناطق «سطیف»، «قائمه» و «خراطه» (شرق) انجام دادند.

بنا به آمارهای رسمی، ۴۵ هزار الجزائری که با برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز خواستار استقلال کشور خود و رها شدن از بند استعمار بودند، به دست ارتش فرانسه کشته شدند.

۷۷ سال از این نسل‌کشی می‌گذرد و «عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهور الجزائر هشتم می را روز ملی یادبود این کشتار اعلام کرده است.

بر اساس گزارش «رادیو الجزائر»، «ماتیو ریگوست» پژوهشگر و جامعه‌شناس فرانسوی می‌گوید، کشتارهای هشتم می در سطیف، قائمه و خراطه در ادامه سرکوب گسترده همزمان با تهاجم استعماری صورت گرفت که هدف آن شکست مقاومت مردمی از ۱۸۳۰ تا پایان قرن بیستم بود.

در ادامه این گزارش آمده، سطیف، خراطه و قائمه و بسیاری از شهرهای الجزائر کشتارهای وحشیانه فرانسه را فراموش نمی‌کنند؛ این اولین جنایت فرانسه نبود و آخرین آن نیز نخواهد بود. شاید بارزترین جنایت‌های ارتش فرانسه در الجزائر به شرح زیر باشد:

«العوفیه»؛ اولین کشتار فرانسه در الجزائر

کشتار «العوفیه» در ششم آوریل ۱۸۳۲ اولین کشتار دسته‌جمعی و و حشیانه‌ای بود که استعمارگران فرانسوی در الجزائر مرتکب شدند.

بر اساس این گزارش، نیروهای فرانسوی به دستور مافوق خود تمام افراد قبیله العوفیه را کشتند و تعداد قربانیان ۱۲۰۰ نفر اعلام شده است. «محمد القورصو» مورخ الجزائری به نقل از یک افسر نظامی که در این نسل‌کشی مشارکت داشته، نوشته است: «هر آنچه زنده بود کشته شد. تفاوتی میان بزرگ، کوچک، زن، مرد یا کودک قائل نبودیم».

 

کشتار «کتشاوه» 

مسجد «کتشاوه» یا مسجد «الاربعه» شاهد وحشتناک‌ترین جنایت فرانسه علیه ارزش‌های تمدنی و احترام به ادیان بوده است. دوک« دورویگو» رئیس ستاد ارتش فرانسه در الجزایر در پایان سال ۱۸۳۲ قرآن‌ها در این مسجد را سوزاند و مسجد مذکور را بر سر چهار هزار مسلمان تحصن‌کننده در داخل آن خراب کرد. متحصنان به تبدیل این مسجد به کلیسا اعتراض داشتند.

 

هولوکاست «الأغواط»

فرانسه در چهارم دسامبر ۱۸۵۲ شهر «الاغواط» را با گاز خردل بمباران کرد و مرتکب یک نسل‌کشی جمعی دیگر شد. این اقدام در واکنش به مقاومت مردمی در شهر مذکور به «التلی بلکحل»، «محمد بن عبدالله» و «ناصر بن شهره» انجام شد.

بر اساس این گزارش، افسران فرانسوی درباره این جنایت می‌گویند، پس از این حمله، تمامی خانه‌ها از فقیرترین تا ثروتمندترین آنها خالی شد. کشتار وحشتناکی بود تمامی خانه‌ها، کوچه‌ها و جاده‌ها پر از اجساد بیش از ۲۳۰۰ نفر از زن، کودک و مردم شده بود. برای فرانسه لازم بود که با این هولوکاست، عظمت خود را به قبائل مبارز در صحرا ثابت کند.

در پایان این گزارش آمده، مردم سلسله کشتارهای وحشیانه ارتش فرانسه در الجزائر مانند کشتار «الظهره»، «الزعاطشه» و مانند آن را از یاد نمی‌برند. نمونه دیگر این جنایت‌ها، آزمایش‌های هسته‌ای فرانسه در «رقان» الجزائر است که پاریس از الجزائری‌ها به عنوان موش هسته‌ای استفاده کرد و آثار بد آن بلند مدت است.

 





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=108343