سازمان ملل: 2 میلیون کودک در شاخ آفریقا در خطر مرگ قرار دارند

تاریخ ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۶ | عنوان: آفريقا


مقام ارشد سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه از خطر مرگ حدود 2 میلیون کودک در شمال آفریقا ناشی از گرسنگی خبر داد.


یک مقام ارشد سازمان ملل متحد روز سه شنبه از خطر مرگ حدود ۲ میلیون کودک در شمال آفریقا ناشی از گرسنگی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، «مارتین گریفیتس» معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه در سخنانی در شهر «ژنو»  گفت که حدود ۲ میلیون کودک در خطر مرگ از گرسنگی در شاخ آفریقا هستند و این منطقه  با یکی از بدترین خشکسالی‌های خود در دهه‌های اخیر مواجه است.

به گفته وی، بخش‌هایی از کنیا، اتیوپی و سومالی با خشک‌ترین شرایط در بیش از ۴۰ سال گذشته روبرو هستند و سازمان‌های امداد رسانی به دنبال جلوگیری از تکرار قحطی یک دهه پیش هستند که صدها هزار نفر را به کام مرگ کشید.

گریفیتس گفت که این سازمان تنها بخشی از ۱.۴ میلیارد دلار لازم برای پاسخ دادن به خشکسالی در اختیار دارد. او گفت: «حقیقت سختی که امروز باید اذعان کنیم این است که ما دوباره در رقابت با زمان برای جلوگیری از تلفات جانی در مقیاس بزرگ در سال ۲۰۲۲ هستیم و ما منابع لازم برای انجام این کار را نداریم.»

 

چهارمین فصل بارانی ناموفق در این منطقه یکی از بدترین شرایط اضطراری ناشی از آب و هوا را در شاخ آفریقا ایجاد کرده است.

وی افزود: «در حال حاضر بیش از ۱۵ میلیون نفر در این منطقه سطح بالایی از گرسنگی را تجربه می‌کنند و دامداران تاکنون حدود سه میلیون دام را به دلیل خشکسالی از دست داده‌اند.»

هیات بین دولتی تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد، بالاترین مقام جهانی آب و هوا اعلام کرد که امواج گرما، خشکسالی و بارندگی شدید در دهه‌های آینده با ادامه افزایش دما بیشتر خواهد شد.

این در حالی است که غرب آسیا به عنوان مهد تمدن بشریت این روزها از کانون‌های اصلی بحران آب در جهان به شمار می‌رود. امروزه بیش از ۲۶ کشور در جهان کمبود آب دارند که از این تعداد ۹ کشور در این منطقه قرار گرفته است.

دهه‌هاست که کارشناسان، دانشگاهها و نهادهای بین‌المللی در خصوص  بحران آب و اینکه این موضوع می‌تواند به بحران‌های اجتماعی، اقتصادی و چه بسا سیاسی و امنیتی منجر شود، هشدار می‌دهند. شاید بتوان گفت که در سال‌های اخیر با بروز و ظهور اثرات کم آبی، مقامات و حتی مردم عادی نیز بیش از گذشته در حال لمس آن هستند.

مسائل مربوط به بحران و مدیریت آب از دیدگاه سازمان ملل متحد پس از مشکل جمعیت به عنوان دومین مسئله اصلی جهان شناخته شده است. باید توجه داشت که امکان افزایش منابع آب شیرین جهان و حل این بحران از این طریق وجود ندارد.

طبق گزارش سازمان یونسکو در سال ۲۰۱۲ تنها کمتر از یک درصد کل منابع آب کره زمین شیرین است و حدود ۶۳ درصد از کل منابع آب شیرین به صورت یخ در یخچال‌های قطب شمال، قطب جنوب و یخچال‌های کوهستانی، خارج از دسترس مستقیم انسان قرار دارد. ۱۱ کشور برزیل، روسیه، چین، کانادا، اندونزی، ایالات متحدده آمریکا، هند، کلمبیا و جمهوری دموکراتیک کنگو، ۶۱ درصدد کل منابع شناخته شده آب شیرین را در اختیار دارند.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=108328