تداوم اختلافات شورای امنیت درباره لیبی

تاریخ ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۴:۵۷ | عنوان: ليبي


شورای امنیت سازمان ملل در نشستی که پشت درهای بسته برای بررسی پرونده لیبی و نقش آتی سازمان ملل در این خصوص برگزار شد، به اجماع نرسید.


شورای امنیت سازمان ملل روز سه‌شنبه نشستی را درباره لیبی برگزار کرد که شاهد اختلاف نظر بین اعضای این شورا به ویژه بر سر تعیین فرستاده جدید در این کشور بود.

مأموریت هیأت دیپلماتیک سازمان ملل در لیبی در تاریخ ۳۰ آوریل به پایان می‌رسد. از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ و استعفای «یان کوبیچ» فرستاده سازمان ملل در امور لیبی در نوامبر گذشته، شورای امنیت شاهد اختلافات بر سر پاره‌ای از مسائل درباره لیبی است و به همین دلیل مأموریت هیأت سازمان ملل در این کشور نیز در ماه سپتامبر به مدت چهار ماه و پس از آن به مدت سه ماه دیگر تمدید شد.

بنابر گزارش شبکه فرانس ۲۴، یک دیپلمات که خواست نامش فاش نشود، گفت که «رزماری دی کارلو» دستیار دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سیاسی در نشست دیروز بر اهمیت تمدید مأموریت هیأت سازمان ملل در لیبی برای یک دوره یک ساله تأکید کرد.

«استفان دوژاریک» سخنگوی دبیر کل سازمان ملل نیز در یک کنفرانس خبری گفت که پیام اصلی به صورت علنی و پنهان، ضرورت اتحاد رهبران لیبی به نفع منافع ملت این کشور است.

از نوامبر گذشته که یان کوبیچ از سمتش استعفا کرده است، «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل اسامی افرادی را که می‌توانند جانشین کوبیچ شوند، به شورای امنیت ارائه کرده و تنها «استفانی ویلیامز» دیپلمات آمریکایی را که در گذشته عضو هیأت سازمان ملل در امور لیبی بود، به عنوان مشاور ویژه تعیین کرده است.

لیبی از زمان سرنگونی رژیم معمر القذافی در سال ۲۰۱۱، بیش از یک دهه است که با هرج و مرج سیاسی و درگیری در این کشور مواجه است و به دلیل دودستگی بین گروه‌های رقیب در شرق و غرب لیبی، دو دولت در این کشور تشکیل شده است که یک دولت در شرق توسط «فتحی باشاغا» وزیر کشور سابق تشکیل شده و دولت دیگر در طرابلس به نخست وزیری «عبدالحمید دبیبه» است که حاصل توافقات سیاسی تحت نظارت سازمان ملل است.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=108322