سودان عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا را رد کرد

تاریخ ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۸ | عنوان: آفريقا


به‌رغم اعلام عادی‌سازی روابط تل‌آویو و خارطوم، سودان اعطای عنوان عضو ناظر به رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا را رد کرد.


وزارت امور خارجه سودان، پنجشنبه، به اقدام اتحادیه آفریقا در پذیرش عضویت رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر واکنش نشان داد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی سودان (سونا)، وزارت امور خارجه این کشور در این خصوص اعلام کرد:‌ «موضع ما در قبال تلاش‌های صورت گرفته برای دادن عنوان عضو ناظر به اسرائیل در اتحادیه آفریقا روشن است. موضع ما رد و اعتراض کامل به تصمیم رئیس کمیسیون در اعطای عنوان عضو مراقب به اسرائیل است که پیش از رایزنی با کشورهای عضو [اتحادیه] صورت گرفته است. این اقدام باعث اختلاف میان کمیسیون و اعضا شده است».

وزارت امور خارجه سودان در ادامه اضافه کرد: «این شیوه مردود و با اصول اتحادیه آفریقا در تضاد است و روحیه همکاری و احترام متقابل و توافق را خدشه‌دار می‌کند».

وزارت  امور خارجه رژیم صهیونیسیتی در تاریخ سی و یکم تیر ماه در بیانیه‌ای اعلام کرده که «آدامسو آلالی» سفیر تل‌آویو در آدیس‌آبابا استوارنامه خود را به عنوان عضو ناظر به اتحادیه آفریقا ارائه کرده است.

پس از این اعلام تل‌آویو، رسانه‌های الجزایری گزارش دادند که ۱۴ کشور آفریقایی بر سر اخراج تل‌آویو از اتحادیه آفریقا به توافق رسیده‌اند.

سودان در حالی مخالفت خود را با عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا ابراز کرده که در ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی، کاخ سفید اعلام کرد تل‌آویو و خارطوم با میانجی‌گری دولت وقت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ»، روابط دیپلماتیک را از سر گرفته‌اند.

«نصر الدین عبدالباری» وزیر دادگستری دولت  انتقالی سودان همزمان با حضور «استیون منوشین» وزیر خزانه‌داری سابق ایالات متحده آمریکا، دی‌ماه سال گذشته، در خارطوم توافق موسوم به «آبراهام» (عادی‌سازی روابط با تل‌آویو) را امضاء کردند؛ اما تا امروز، هیأت‌های رسمی دولت سودان و کابینه تل‌آویو با یکدیگر دیدار رسمی نداشته‌اند.

سودان در حالی توافق آبراهام را امضاء کرد که واشنگتن به این کشور وعده سرمایه‌گذاری‌های هنگفت در بسیاری پروژه‌های زیرساختی را داده بود؛ اما منابع مطلع می‌گویند که تاکنون این اتفاق رخ نداده است.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=108219