اعلام آمادگی حزب «النهضه» برای مذاکره و تشکیل دولت نجات ملی

تاریخ ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۳ | عنوان: تونس


مشاور رئیس حزب اخوانی «النهضه» در تونس ضمن اعلام آمادگی این حزب برای مذاکره و تعامل با رئیس‌‌جمهور تونس، تصریح کرد، این کشور اکنون نیاز به دولت نجات ملی دارد.


«سامی الطریقی» مشاور ویژه «راشد الغنوشی» رئیس حزب «النهضه» (وابسته به اخوان المسلمین) به روزنامه «العربی الجدید» گفت، تونس در حال حاضر نیاز به دولت نجات ملی مشروع دارد.

الطریقی تأکید کرد که النهضه آماده گفت‌وگو  با هدف نجات تونس و تعامل با رئیس‌جمهور است و رئیس‌جمهور، منتخب مردم است.

وی افزود، وضعیت تونس متفاوت است و شبیه به مصر یا دیگر کشورها نیست. تونس ویژگی‌های مخصوص به خود و پارلمان منتخب دارد.

الطریقی ضمن تأکید بر اینکه دولت جدید باید به تصویب پارلمان برسد، گفت، النهضه آماده مذاکره است و این به معنای بازگشت این حزب به مشارکت در حکومت نیست.

وی تأکید کرد که سیستم سیاسی تونس به مرحله بحرانی رسیده و همین باعث شده صبر ملت تونس سرریز شود. الطریقی اعتراف کرد که النهضه با شکست اجتماعی، اقتصادی و مشکلات بسیار روبرو شد و دولت اخیر  به نخست‌وزیری «هشام المشیشی» به وظایف خود عمل نکرده است.

یکشنبه شب گذشته، «قیس سعید» رئیس جمهور تونس در اقدامی ناگهانی، نخست‌وزیر را برکنار و فعالیت پارلمان این کشور را به مدت یک ماه به تعلیق درآورد.

بسیاری از رقیبان و مخالفان سیاسی او، به ویژه حزب‌های النهضه و قلب تونس، این اقدام را «کودتا» توصیف کردند و خواستار به خیابان آمدن مردم برای پس گرفتن انقلابی که در سال ۲۰۱۱ انجام دادند، شدند.

رهبر جنبش النهضه تونس تأکید کرد که اقدامات قیس سعیددر تضاد با قانون اساسی است. خبرگزاری اسپوتنیک ضمن نقل بیانیه النهضه، گزارش داد، رئیس جمهور باید از این اقدامات دست بردارد و در چارچوب قانون اساسی با چالشها و مشکلاتی مقابله کند که تونس با آن روبروست.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=108163