النهضه تونس: پارلمان و نهادهای دولتی باید فعالیت خود را از سر بگیرند

تاریخ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۰ | عنوان: تونس


رهبر جنبش النهضه تونس تأکید کرد که رئیس جمهور باید از این اقدامات دست بردارد و در چارچوب قانون اساسی با چالشها و مشکلاتی مقابله کند که تونس با آن روبروست.


«راشد الغنوشی» رهبر جنبش النهضه تونس تأکید کرد که اقدامات «قیس سعید» رئیس جمهور این کشور در تضاد با قانون اساسی است.

خبرگزاری اسپوتنیک ضمن نقل بیانیه النهضه، گزارش داد، رئیس جمهور باید از این اقدامات دست بردارد و در چارچوب قانون اساسی با چالشها و مشکلاتی مقابله کند که تونس با آن روبروست.

النهضه با تأکید بر لزوم از سرگیری فعالیت پارلمان به عنوان یکی از قوه‌های منتخب مردم تونس، از گروههای سیاسی و مدنی خواست که رایزنیها را درباره تحولات اخیر افزایش دهند و در سریعترین زمان ممکن به قانون اساسی عمل کرده و نهادهای دولتی نیز فعالیت خود را مجددا آغاز کند.

النهضه از نهادهای نظامی و امنیتی که در حفظ امنیت تونس تلاش می‌کنند و نماد اتحاد و حاکمیت آن هستند، قدردانی و بار دیگر تأکید کرد که این نهادها باید از کشمکشهای سیاسی دوری کنند.

این جنبش همچنین از «تمامی کسانی که نقض قانون اساسی را رد کردند... و به صورت متمدنانه و مسالمت‌آمیز مواضع خود را بیان کردند»، قدردانی کرد.

در این بیانیه با اشاره به خطر گفتمان خشونت‌بار و دور کردن بافت اجتماعی و ملی تونس، تمامی تخلفها را محکوم و بر لزوم تعقیب قانونی آن تأکید کرد.

النهضه از همه مردم تونس خواست همبستگی و اتحاد بیشتری داشته باشند و با فتنه‌افروزان و آنهایی که دنبال جنگ داخلی هستند مقابله کنند. او گفت که مطالبات قانونی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی باید مد نظر قرار گیرد.

این جنبش در پایان تأکید کرد، این مسائل باید در اولویت قرار گیرد و این مسئله مستلزم گفت‌وگوی ملی است.

شامگاه یکشنبه پس از نشست اضطراری «قیس سعید» رئیس جمهور تونس با برخی از مقامات بلندپایه این کشور، دفتر ریاست جمهوری در بیانیه‌ای اعلام کرد که  سعید تصمیم گرفته اداره امور کابینه را خود برعهده بگیرد و ضمن تعلیق فعالیت پارلمان تونس، مصونیت سیاسی نمایندگان را نیز لغو کرده است. وی در بیانیه خود این تصمیمات را مطابق با اصل ۸۰ قانون اساسی تونس خواند.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=108154