«توقف تاکتیکی» مذاکرات ترکیه و مصر و دلایل آن

تاریخ ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۸ | عنوان: مصر


برخی منابع دیپلماتیک مصری از توقف روند مذاکرات بین قاهره و آنکارا برای احیای روابط دوجانبه خبر دادند.


برخی منابع دیپلماتیک مصری گزارش دادند که مذاکرات بین قاهره و آنکارا بنابه دلایلی شاهد «توقف تاکتیکی» است.

این منابع گفتند که مهم‌ترین دلایل این توقف، یکی ابراز نارضایتی امارات و فرانسه از فضاهای مثبت به وجود آمده در مذاکرات اکتشافی بین قاهره و آنکارا در دوره اخیر است و گذشته از آن پرونده حضور نظامی ترکیه در لیبی است که از پرونده‌های مهم و حساس برای مصر به شمار می‌آید.

طبق گزارش وبگاه «العربی الجدید»، این منابع گفتند که ترکیه از اعمال فشارهای مصر بر طرابلس برای بازنگری در روابط با آنکارا و تکرار اظهارات مقامات رسمی درباره ضرورت خروج نیروهای ترکیه از لیبی، ناراضی است.

همچنین اقدام مصر در محکوم کردن تحرکات اخیر ترکیه در قبرس و بازگشایی منطقه واروشا نیز پیامی به ترکیه و در عین حال اطمینان دادن به یونان و قبرس بود که از حمایت اتحادیه اروپا برخوردار هستند و تاکنون در حمایت از نظام مصر در این اتحادیه ایفای نقش کرده‌اند.

این منابع همچنین گفتند که مصر بخوبی می‌داند که پیشرفت حاصله در پرونده تعامل با رسانه‌های معارض مصری در خاک ترکیه، یک پیشرفت شکننده است و هر لحظه احتمال دارد اوضاع به قبل بازگردد چرا که خبرنگاران و رهبران اخوانی از خاک ترکیه خارج نشده‌اند.

بنا بر این گزارش، مصر تمایل دارد در پرونده لیبی نیز به موازات تفاهم درباره پرونده اخوان‌المسلمین و معارضان، پیشرفت حاصل شود.

منابع مذکور گفتند که ترکیه همچنان به حضور نظامی در تعدادی از پایگاه‌های غرب لیبی اصرار دارد و مصر نیز موافقت با این امر را به پایبندی کامل به توافق آتش‌بس امضا شده در دسامبر گذشته، عدم واردات اسلحه به لیبی و آغاز تهیه جدول خروج عناصر ترکیه از لیبی مشروط کرده است.

پس از حوادث سال ۲۰۱۳ و برکناری «محمد مرسی» رئیس جمهور منتخب مصر و وابسته به گروه اخوان‌المسلمین توسط «عبدالفتاح السیسی» فرمانده وقت ارتش این کشور، به دلیل آنکه ترکیه این حوادث را «کودتای ارتش علیه مرسی» خوانده بود، روابط آن با قاهره قطع شد.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=108128