قاهره: در مسئله سد النهضه، از منافع آبی خود دفاع می‌کنیم

تاریخ ۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۲ | عنوان: مصر


وزیر خارجه مصر با بیان اینکه قاهره توانایی دفاع‌کردن از منافع آبی خود را دارد، گفت استدلال اتیوپی در برابر شورای امنیت در مورد بحران سد النهضه ضعیف است و مطابق گفتمان مصر و سودان نیست.


«سامح شکری» وزیر خارجه مصر بامداد یکشنبه درباره بحران سد «النهضه» به اتیوپی هشدار داد که قاهره توانایی دفاع‌کردن از منافع آبی خود را دارد.

به نوشته وبگاه شبکه «الجزیره»، شکری در این‌باره گفت: «وضعیت در شورای امنیت [حول مسئله سد النهضه] به دلیل جهت‌گیری‌ها و ملاحظات سیاسی پیچیده شده است».

وی توضیح داد: «استدلال اتیوپی در برابر شورای امنیت در مورد بحران سد النهضه ضعیف است و مطابق گفتمان مصر و سودان نیست. ما نارضایتی خود را از نادیده‌گرفتن محکومیت روند دوم [ساخت‌وساز] سد النهضه به اعضای شورای امنیت اعلام خواهیم کرد».

وزیر خارجه مصر با بیان اینکه توانایی محافظت از منافع آب کشور خود را به عنوان یک مسئله وجودی دارند، افزود: «در شورای امنیت در مورد لزوم دستیابی به توافق لازم‌الاجرا از طریق مذاکرات به رهبری اتحادیه آفریقا، اجماع وجود دارد».

همزمان «آبی احمد» نخست‌وزیر اتیوپی نیز بامداد یکشنبه گفت: «تکمیل ساخت سد النهضه یکی از مهمترین پروژه‌هایی است که به حل مشکلات و تقویت اقتصاد ما کمک خواهد کرد».

وی در این‌باره اظهار داشت: «پروژه سد النهضه برای ما اتیوپیایی‌ها فراتر از یک سد است، زیرا نمادی از حاکمیت و وحدت ملی ما است».

به نوشته الجزیره، نخست‌وزیر اتیوپی اضافه کرد: «ما هرگز نمی‌خواهیم به کشورهای دیگر آسیب برسانیم، اما می‌خواهیم یک استفاده عادلانه از رود نیل داشته باشیم».

آبی احمد همچنین گفت: «ما می‌خواهیم به کشورهای حوزه نیل اطمینان دهیم که نمی‌خواهیم به آنها صدمه ای بزنیم و درهای ما برای سود متقابل باز است».

این در حالی است که چند روز پیش ژنرال «بوتا باچاتا دبله» مدیر گروه مهندسی وزارت دفاع اتیوپی این کشور به دنبال حل نظامی مسئله سد النهضه با مصر و سودان نیست اما برای این سناریو نیز آمادگی دارد.

شورای امنیت روز پنجشنبه  نشستی را با موضوع بررسی بحران سد النهضه برگزار کرد حال آنکه اتیوپی بر این باور است که شورای امنیت صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارد و دو کشور سودان و مصر در تلاش هستند تا اتیوپی را از حق خود برای استفاده از آب رود نیل محروم کنند.

احداث و آبگیری سد النهضه توسط اتیوپی، به یکی از بزرگترین چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی مصر و سودان تبدیل شده و آن طور که دولتمردان  مصری می‌گویند، در صورت نهایی شدن آن می‌تواند به یک بحران فراگیر برای مصر و سودان و نسل‌های آینده این کشورها تبدیل شود.

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر در سال ۲۰۱۵ به هنگام امضای توافق (البته ناکام) با اتیوپی درباره سد النهضه ضمن استقبال از رشد و توسعه این کشور گفته بود: «مردم اتیوپی به خاطر داشته باشند که حیات و زندگی مردم مصر به رود نیل وابسته است».





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=108111