نشست سه‌جانبه سران عراق، مصر و اردن در بغداد

تاریخ ۰۹ تیر ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۲ | عنوان: مصر


سرانجام پس از چند بار تعویق، عصر یکشنبه (27 ژوئن)، نشست سه‌جانبه سران عراق، مصر و اردن در بغداد برگزار شد.


یکشنبه (۲۷ ژوئن)، بغداد میزبان رئیس‌جمهور مصر و شاه اردن برای نشست سه‌جانبه سران عراق، مصر و اردن است. در همین راستا، صبح امروز «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر و ظهر امروز «عبدالله دوم» شاه اردن وارد بغداد شدند.

همزمان با ورود هواپیماهای این دو مقام عالی‌رتبه مصری و اردنی به آسمان بغداد، به صورت جداگانه یک فروند جنگنده عراقی به استقبال این هواپیما‌ها رفت و آن‌ها را تا فرود در فرودگاه بغداد اسکورت کرد.


جنگنده عراقی در حال اسکورت شاه اردن و رئیس جمهور مصر 

 

 

این نخستین بار طی سه دهه اخیر است که رئیس جمهوری از مصر به بغداد سفر می‌کند. آخرین سفر مربوط به ۲۴ ژوئیه ۱۹۹۰ است که «حسنی مبارک» رئیس‌جمهور وقت مصر برای منصرف کردن «صدام» دیکتاتور عراق از حمله به کویت، به بغداد رفت.


«برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق در فرودگاه بغداد به استقبال هر دو مقام اردنی و مصری رفت و بر ضروررت بازگشت عراق به جایگاه منطقه‌ای و عربی خود و تقویت همکاری‌های سه‌جانبه با مصر و اردن تاکید کرد.

رایزنی السیسی و صالح در فرودگاه بغداد

رئیس‌جمهور عراق در این مراسم بر تقویت همکاری‌ سه‌جانبه میان عراق، مصر و اردن و اهمیت بالا بردن سطح هماهنگی‌های و استفاده از ارتباطات جغرافیایی در زمینه توسعه افق‌های همکاری گسترده‌تر در زمینه‌های اقتصاد، تجارت، توسعه و اجرای پروژه‌های زیرساختی، انتقال انرژی و احداث خطوط نفتی تاکید کرد.

وی تاکید کرد که بازگشت نقش و جایگاه عربی و منطقه‌ای عراق، عنصر مهمی در تثبیت امنیت و توسعه منطقه است.

 

بر اساس بیانیه دفتر ریاست‌جمهوری عراق، در این دیدار بر نقش محوری جمهوری مصر در جهان عرب و منطقه و ضرورت هماهنگی سه‌جانبه مشترک برای کاهش تنش‌ها و تقویت ثبات منطقه‌ای و ایجاد راهکارهایی درباره بحران‌های سوریه، یمن و لیبی تاکید شد.

عبدالفتاح السیسی نیز در این دیدار گفت که مصر از توسعه همکاری دوجانبه با عراق در چارچوب  یکپارچگی اقتصادی و همکاری راهبردی به ویژه در سایه چالش‌های بزرگ موجود در منطقه و بحران‌های اقتصادی و اجتماعی ایجاد شده به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، استقبال می‌کند. 

رایزنی دوجانبه نخست‌وزیر عراق و السیسی

رئیس‌جمهور مصر، امروز پس از دیدار با همتای عراقی به دیدار نخست‌وزیر این کشور رفت و بر اساس بیانیه رسمی دفتر نخست‌وزیری عراق در این دیدار درباره روابط دوجانبه بغداد و قاهره، شیوه‌های تقویت همکاری مشترک در زمینه‌های مختلف و پرونده‌های مهم و مورد اهتمام مشترک گفت‌وگو شد.

 

بنا بر این گزارش، دو طرف در خصوص مراحل اجرای توافق‌های صورت گرفته پیشین در چارچوب نشست سه‌جانبه سران رایزنی کردند.

گفت‌وگوی برهم صالح و شاه اردن

 

خبرگزاری رسمی عراق گزارش داد که در جریان استقبال رئیس‌جمهور عراق از عبدالله دوم، در فرودگاه بغداد، دو طرف درباره اهمیت همکاری سه‌جانبه مشترک میان عراق، اردن و مصر از طریق ارتباطات جغرافیایی، تحقق یکپارچگی اقتصادی و تجاری با حمایت از سرمایه‌گذاری و شهرهای مشترک صنعتی، همکاری در زمینه انرژی و برق در راستای منافع مردم سه کشور رایزنی کردند.

شاه اردن نیز بر اهمیت تقویت این همکاری سه‌جانبه تاکید کرد.

رایزنی دوجانبه مصطفی الکاظمی و عبدالله دوم

پیش از آغاز اجلاس سران سه کشور عربی، مصطفی الکاظمی، در مقر نخست‌وزیری به استقبال شاه اردن رفت. 

 

بر اساس بیانیه رسمی نخست‌وزیری عراق،  دو طرف در این دیدار درباره شیوه‌های تقویت روابط دوجانبه و همکاری مشترک گفت‌وگو کردند و درباره پرونده‌های همکاری مشترک در زمینه مبارزه با تروریسم، مقابله با افراطی‌گری و کلیه امور مربوط به تقویت ثبات در منطقه رایزنی کردند.

دیدار السیسی با «محمد الحلبوسی»

«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق با رئیس‌جمهور مصر دیدار و تاکید کرد که نشست سه‌جانبه سران سه کشور، اقدام مهم و بزرگی در حمایت از عراق است. 

 

السیسی نیز در ادامه این دیدار، از رئیس پارلمان عراق برای سفر به قاهره دعوت کرد.

 از سوی دیگر منابع آگاه از استقرار گسترده نیروهای امنیتی در نزدیکی مقر برگزاری این نشست سه جانبه خبر می‌دهند.

محورهای اصلی اجلاس سران سه کشور عربی در بغداد

دفتر نخست‌وزیری عراق پیش از آغاز این اجلاس طی بیانیه‌ای اعلام کرد که مهمترین محورهای این نشست، بررسی پرونده‌های موجود در خصوص همکاری سیاسی و یکپارچگی اقتصادی، تقویت ابعاد سرمایه‌گذاری و تجاری و بررسی تلاش‌های مشترک در زمینه مبارزه با تروریسم است.

نشست امروز بغداد در راستای دو نشست قبلی سران این کشور و برای اجرای توافقات حاصله میان آنها در چارچوب پروژه موسوم به «شام جدید»، برگزار می‌شود. این نشست قرار بود زودتر در بغداد برگزار شود اما یک بار به دلیل حادثه تصادف قطار در مصر و بار دیگر به علت حوادث سیاسی در اردن به تعویق افتاد.

آغاز اجلاس سران سه کشور عربی در بغداد

خبرگزاری رسمی عراق (واع)، لحظاتی پیش از آغاز رسمی اجلاس سران این سه کشور عربی در بغداد خبر داد.

 

اظهارات السیسی درباره پرونده‌های سوریه، لیبی و فلسطین

عبدالفتاح السیسی که نخستین رئیس‌جمهور مصر است که طی سه دهه اخیر به عراق سفر کرده، در این اجلاس گفت: «ما مشتاق حمایت و توسعه روابط به سوی افق‌های وسیعتر در راستای وحدت هدف و سرنوشت هستیم. حضور امروز من در عراق بیانگر قدرت روابط میان کشورها و مردممان است».

وی ابراز امیدواری کرد که این اجلاس، آغاز مرحله‌ای جدید از مشارکت راهبردی و همکاری نزدیک میان سه کشور عربی حاضر باشد. ضمن این‌که اجلاس امروز سه کشور عربی در بغداد، مکمل نشست‌های امان و قاهره در همین راستا است.

رئیس‌جمهور مصر در ادامه تاکید کرد: ما هرگونه دخالت‌های منطقه‌ای برای سلطه و تهدید علیه امنیت ملی عربی را رد می‌کنیم. از موضع عراق و اردن در حمایت از حقوق آبی مصر تقدیر می‌کنیم. مصر نیز حقوق آبی عراق و اردن را تایید می‌کند. حقوق آبی عربی، بخشی از امنیت ملی عربی به شمار می‌رود.

وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: ما تلاش می‌کنیم تا به یک راهکار سیاسی در لیبی دست یابیم. دخالت‌های خارجی در لیبی به نفع ثبات و استقرار در این کشور نیست. باید کلیه دخالت‌های خارجی در لیبی به پایان برسد، نیروهای خارجی از این کشور خارج شوند و طرف‌های درگیر به آتش‌بس متعهد شوند.

السیسی درباره پرونده‌های سوریه و فلسطین نیز گفت: همچنین نیازمند دستیابی به یک راهکار سیاسی در سوریه به دور از دخالت‌های خارجی هستیم. ما همچنین تلاش می‌کنیم تا بار دیگر اقدامات برای صلح مجدد میان طرفین فلسطینی آغاز شود.

وی افزود که مصر به تلاش‌های خود در حمایت از قضیه فلسطین و اولویت بخشی به آن به عنوان قضیه اصلی عربی ادامه می‌دهد تا آتش‌بسی که با میانجیگری قاهره محقق شد تثبیت شود. تلاش‌ها برای برقراری مجدد صلح طبق قطعنامه‌های بین‌المللی، طرح ابتکاری صلح عربی، راه حل دو دولتی با هدف تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی ادامه خواهد یافت.

رئیس‌جمهور مصر در پایان سخنرانی خود از نخست‌وزیر عراق برای میزبانی این اجلاس و عبدالله دوم برای شرکت در این نشست موفقیت آمیز تقدیر کرد و گفت که مصر برای میزبانی نشست آتی با ایمان به اهمیت این همکاری مشترک آماده است.   

تاکید مصطفی الکاظمی بر هماهنگی‌های سه‌جانبه برای مقابله با چالش‌های فرارو

نخست‌وزیر عراق نیز در مراسم افتتاح این اجلاس ضمن خیرمقدم به رئیس‌جمهور مصر و شاه اردن در بغداد، گفت که این سفر، پیام مهمی برای ملت‌های ما دارد و بیانگر همبستگی و یکپارچگی ما در تلاش برای خدمت به ملتهایمان و ملتهای منطقه است.

وی افزود: این سفر در یک زمان و نقطه عطف خطرناک برای منطقه و تمام کشورهای جهان به ویژه در سایه چالش‌های مربوط به همه‌گیری کرونا صورت گرفته است. ما باید برای مقابله با این چالش‌ها و از بین بردن آن، تلاش کنیم و با یکدیگر هماهنگ باشیم.بر کسی پوشیده نیست که مهمترین چالشی که ما با آن مواجه هستیم، همه‌گیری کرونا، شرایط اقتصادی دشوار، مسائل امنیتی و مبارزه با تروریسم است.

نخست‌وزیر عراق، ابراز امیدواری کرد که از تمامی امکانات موجود از طریق تماس‌های جغرافیایی میان سه کشور به ویژه در زمینه‌های اقتصادی استفاده شود.

وی افزود: عراق به در مبارزه با تروریسم تجربه سختی را پشت سرگذاشت و الحمدلله در غلبه بر این گروه‌های تروریستی موفق شد. هرچند که هنوز گروه‌های کوچکی از این خوارج و خوارج دوران باقی مانده‌اند و ما باید با همکاری و هماهنگی میان کشورهایمان با این چالش‌ها مقابله کنیم و آنها را از بین ببریم.

تاکید شاه اردن بر تقویت پل‌های همکاری با عراق و مصر

عبدالله دوم، نیز در افتتاحیه این نشست گفت: وظیفه ما تقویت پل‌های همکاری با عراق و مصر است و همه ما آماده ایستادن در کنار عراق هستیم. ما پافشاری ملت عراق و رهبران آن در تداوم روند پیشرفت و توسعه را احساس می‌کنیم.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=108097