وزیر خارجه مصر: گفت‌وگوها با ترکیه متوقف شده است

تاریخ ۰۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۹ | عنوان: مصر


وزیر خارجه مصر ضمن تأکید بر ضرورت رعایت اصول روابط بین‌المللی در برقراری روابط با ترکیه گفت که در حال حاضر گفت‌وگوها با ترکیه متوقف شده است.


«سامح شکری» وزیر خارجه مصر با اشاره به توقف گفت‌وگوها با ترکیه، اعزام هیأت مصری به ترکیه برای ازسرگیری گفت‌وگوها در آینده نزدیک را تکذیب کرد.

شکری افزود که هنوز هیچ زمان مشخصی برای ازسرگیری جلسات گفت‌وگو در خصوص روابط مصر و ترکیه تعیین نشده است.

وی روز جمعه طی گفت‌وگوی تلفنی در برنامه «الحکایة» درباره تصمیم ترکیه در خصوص توقف استفاده از خاک این کشور به عنوان سکویی برای حمله علیه نظام مصر گفت: «ما انتظار داریم که روابط مصر و ترکیه بر اصول حاکم بر روابط بین‌المللی پایدار از جمله عدم دخالت در امور داخلی، حسن همجواری و عدم اجازه برای فعالیت در خاک یک کشور برای برهم زدن ثبات یک کشور دیگر ، متکی باشد».

وی افزود که اینها اصول ثابت در منشور سازمان ملل است که ما انتظار داریم در روابط با کشورها، این اصول رعایت شود.

طبق گزارش وبگاه «الخلیج الجدید»، وزیر خارجه مصر درباره اظهارات «مولود چاووش اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود درباره تبادل سفرای دو کشور در آینده نزدیک نیز گفت: «ارتقای سطح روابط با ترکیه در زمان مناسب صورت خواهد گرفت».

وی تصریح کرد که در حال حاضر سطح روابط دیپلماتیک دو طرف در سطح کاردار است و از طریق آن گفت‌وگوهای سیاسی، نقل و انتقال پیام‌ها و غیره انجام می‌شود.

چند روز پیش «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه تأکید کرد که مصر یک کشور عادی برای ترکیه نیست و آنکارا فرصت‌های همکاری جدی با قاهره در منطقه وسیعی از شرق دریای مدیترانه تا لیبی را دارد.

ماه می گذشته نخستین گفت‌وگوهای رسمی و علنی مصر و ترکیه در قاهره پس از گذشت حدود هشت سال، برگزار شد.

پس از حوادث سال ۲۰۱۳ و برکناری «محمد مرسی» رئیس جمهور منتخب مصر و وابسته به گروه اخوان‌المسلمین توسط «عبدالفتاح السیسی» فرمانده وقت ارتش این کشور، به دلیل آنکه ترکیه این حوادث را «کودتای ارتش علیه مرسی» خوانده بود، روابط آن با قاهره قطع شد.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=108091