اعمال فشار آمریکا به قاهره علیه حماس

تاریخ ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۸ | عنوان: مصر


پس از حملات راکتی گسترده گروه‌های مقاومت فلسطین به بخش‌های مختلفی از اراضی اشغالی و به وحشت‌افتادن ساکنان فلسطین اشغالی، دیپلمات‌های مصری از اعمال فشار آمریکا علیه قاهره برای تغییر سیاست در قبال حماس خبر دادند.


برخی از دیپلمات‌های مصر به روزنامه قطری «العربی الجدید» از اعمال فشار دولت آمریکا علیه قاهره در ارتباط با پرونده فلسطین خبر دادند.

بر اساس گزارش امروز العربی الجدید، منابع یادشده خبر دادند که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریک به‌تازگی از رئیس‌جمهور مصر خواسته که نفوذ حماس در نوار غزه را محدود کند و در عین حال، برای ایجاد نقش برای تشکیلات خودگردان و توسعه دامنه حضور تشکیلات فشار بیاورد.

همزمان با این گزارش، منابعی در رسانه‌های مصر گزارش دادند که دستورالعمل‌هایی جدید برای شبکه‌های این کشور درباره نوع تعامل با وضعیت فلسطین صادر شده که این دستورالعمل شامل توقف تمجیدها از مواضع مقاومت و در عین حال، تمرکز بر ابتکارهای بین‌المللی برای بازسازی فلسطین و همچنین تلاش مصر در این خصوص بوده است.

دیپلمات‌های مصری در گفت‌و‌گو با العربی الجدید بر این باور بودند که این دستورالعمل پس از گفت‌و‌گوهای قاهره و واشنگتن صادر شده است آن هم درست در زمانی که رئیس‌جمهور آمریکا طی چهار روز گذشته دو بار با همتای مصری خود تماس تلفنی برقرار کرد.

طبق این گزارش،‌ این تماس‌ها پس از گذشت چهار ماه از «نادیده گرفتن کامل» مصر از سوی آمریکا از روز به قدرست رسیدن جو بایدن صورت گرفته است.

این گزارش در حالی منتشر شده است،‌ برخی منابع خبری، چهارشنبه، گزارش دادند که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به مصر سفر خواهد کرد.

اعمال فشار آمریکا علیه قاهره درست پس از پیروزی گروه‌های فلسطینی در جنگ دوازده روزه اخیر با تل‌آویو صورت گرفته است؛ جنگی که بلافاصله پس از اتمام آن، وزیر امور خارجه آمریکا به تل‌آویو سفر کرد.

درگیری گروه‌های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی از روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه و پس از پایان ضرب‌الاجل مقاومت به تل‌آویو مبنی بر لزوم پایان تعرض‌ها در قدس و مسجدالاقصی آغاز شد.

در این درگیری‌ که تا بامداد روز جمعه (۳۱ اردیبهشت) در جریان بود، رژیم صهیونیستی در غالب حملات خود با هجوم به مناطق مسکونی، زنان و کودکان فلسطینی را به خاک و خون کشید که گروه‌های مقاومت فلسطین در پاسخ به این جنایت‌ها مواضع این رژیم را هدف حمله گسترده راکتی قرار دادند و سامانه گنبد آهنین در رهگیری بسیاری از آن‌ها ناموفق عمل کرد.

 پس از گزارش برخی منابع خبری درباره احتمال آتش‌بس، کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی رسما با توقف درگیری‌ها و آتش‌بس با میانجیگری مصر موافقت کرد.

گروه‌های مقاومت فلسطین نیز ساعتی بعد در بیانیه‌هایی جداگانه تأکید کردند که تا زمان پایبندی تل‌آویو به آتش‌بس به آن متعهد خواهند بود.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=108041