سودان با ادامه اعتراضات مردمی 30 مسئول رژیم سابق را بازداشت کرد

تاریخ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۹ | عنوان: سودان


سودان با توجه به تداوم موج اعتراضات مردمی به وضعیت نامناسب معیشتی 30 مسئول رژیم سابق را بازداشت کرد.


پلیس ایالت «القضارف» در شرق سودان بر اساس حکمی که از سوی دادسرای عمومی این استان صادر شد، ۳۰ شخصیت از میان مقامات ارشد رژیم عمر البشیر رئیس جمهور مخلوع این کشور را دستگیر کرد.

به گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم، دادسرای عمومی القضارف سودان بر اساس مفاد قانون مبارزه با تروریسم و ​​پولشویی و همچنین دو ماده قانون کیفری مربوط به تضعیف نظام قانون اساسی و تحریک جنگ علیه دولت به اتخاذ  تدابیر حقوقی علیه اعضای رژیم البشیر حکم داده است.

دادستانی عمومی در استان القضارف بر اساس ابلاغیه کمیته موسوم به کمیته تخریب هسته‌های خرابکاری در سودان که طرفداران رژیم سابق را به تحریک برای غارت و سوزاندن ماشین‌ها و مقرهای دولتی در دارفور و کردفان در هفته گذشته متهم کرده است، احکام بازداشت صادر کرد.

منابع دادگستری سودان اعلام کردند که احکام توقیف ۵۶ نفر از رهبران رژیم عمر البشیر در استان القضارف صادر شده است؛ اما پلیس تاکنون فقط ۳۰ نفر آنها را بازداشت کرده که ۱۱ نفر آنها خودشان را قبل از بازداشت تسلیم کردند.

مقامات سودان در خرطوم پایتخت این کشور و دیگر استان‌ها موج بازداشت به راه انداخته‌اند و می‌گویند که بر اساس ابلاغیه کمیته متلاشی کردن باندهای تخریب در سودان این بازداشت ها شامل همه عناصر رژیم سابق این کشور خواهد شد.

این در حالی است که حزب منحل «الموتمر الوطنی» روز جمعه دخالتش را در اقدامات مربوط به تخریب و چپاول اموال عمومی و خصوصی اعم از مغازه‌ها و مقرهای دولتی در شهرهای مختلف سودان از جمله الفاشر، نیالا، الجنینه، الابیض و ام روابه تکذیب کرد.

سودان طی سال‌های اخیر با بحران شدید در کمبود کالاهای اساسی و به خصوص نان و سوخت روبه‌رو است و بار دیگر روزانه صف‌های طولانی از شهروندان در مقابل نانوایی‌ها و ایستگاه‌های سوخت شکل گرفته و نارضایتی مجدد سودانی‌ها را به همراه داشته است.

بحران کمبود نان و سوخت در سودان در سال ۲۰۱۸ به اوج خود رسید که در نتیجه آن انقلاب سراسری مردم سودان به سرنگونی عمر البشیر در آوریل ۲۰۱۹ منجر شد و نظامیان اداره امور این کشور را به دست گرفتند.

دولت انتقالی سودان در آگوست ۲۰۱۹ تشکیل شد. بر اساس توافقی که میان نظامیان و غیرنظامیان بر سر تشکیل این دولت صورت گرفت، عمر این دولت ۳۹ ماه است و اعضای آن میان ارتش و ائتلاف الحریه و التغییر تقسیم شده است.

مردم سودان امیدوار بودند با روی کار آمدن دولت انتقالی اوضاع اقتصادی آنها نیز بهبود یابد، اما این کشور همچنان درگیر رکود اقتصادی و صحنه اعتراضات مردمی است، با وجود اینکه دولت انتقالی طبق وعده‌های آمریکا برای بهبود اوضاع اقتصادی، تن به سازش با رژیم اشغالگر صهیونیستی داد.

مردم سودان  در نوزدهم دسامبر گذشته نیز به مناسبت دومین سالگرد آغاز انقلاب کشورشان موج جدید اعتراضات را کلید زدند و تاکید کردند که تا بهبود اوضاع به این اعتراضات ادامه می‌دهند تا اینکه «عبدالله حمدوک» نخست وزیر دولت انتقالی، کابینه خود را منحل کرد و دولت جدید تشکیل داد.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=107942